A PZL Ł.2 ALKALMAZÁSA:

A PZL Ł.2-est kizárólag a lengyel légierő alkalmazta futár- és megfigyelő repülőgépként. A típust 1939-ig fokozatosan kivonták a hadrendből, helyét és szerepét a Lublin R–XIII és az RWD–8 gépek vették át. Néhány Ł.2-es gépet a lengyel légierő dęblini kiképző központjában is használtak.

A távolsági sportrepülőgéppé átalakított első széria-géppel több nagy távolságú repülést is végeztek. A legkiemelkedőbb az 1931. február 1. és május 5. között, Stanisław Skarżyński és Andrzej Markiewicz pilóták többszöri tankolással hajtottak végre egy 25 050 km-es afrikai túrarepülést. Megemlítendő, hogy a hosszú út során mindössze csak kétszer kellett javítani a repülőgép motorját. Az afrikai repülőút után az SP-AFA lajstromjelű sportgép az Afrykanka – afrikai (nő) – nevet kapta. 1931 júliusában Skarżyński a géppel Poznańból Bukarestbe repült, 1932-ben pedig a Rhön-hegységben rendezett vitorlázórepülő versenyen, szintén Skarżyńskivel, a gép az SG–21 és SG–28 lengyel vitorlázó repülőgépeket vontatta.

A PZL Ł.2 SZERKEZETI KIALAKÍTÁSA:

Az Ł.2 egy hagyományos kialakítású, felsőszárnyas elrendezésű, teljesen fémépítésű repülőgép. A géptörzs duralból készült rácsszerkezet vászonborítással, de a motor környékén duralból készült lemezborítást használtak. A gép pilótafülkéje nyitott, kétszemélyes és egymás mögötti elrendezésű. A hátsó pilótaülésben foglalt helyet a megfigyelő és lövész, akinek egy forgatható, 7,7 mm-es “Lewis”-géppuskát szereltek az ülése mögé. A szárny elliptikus, két főtartós, szintén duralból készült szerkezet, melyet vászonnal borítottak. A szárny mechanizált, orrsegédszárnnyal, ívelőlappal, valamint kombinált csűrővel és ívelőlappal látták el. A vezérsíkok és kormányok ugyancsak duralból készült szerkezetek, vászonborítással. Futóműve hagyományos hárompontos futómű, farokcsúszóval.

A repülőgép mozgatásáról egy kilenchengeres Škoda–Wright “Whirlwind” J–5A csillagmotor gondoskodott. A motor maximális teljesítménye felszálló üzemmódon 179 kW (240 LE), névleges, üzemi teljesítménye pedig 164 kW (220 LE) volt. A hajtómű egy kétágú, fából készült légcsavart forgatott. Az üzemanyagtartály kapacitása 190 l, átlagos üzemanyag-fogyasztása normál utazósebességnél 45–50 l/h volt. A sorozatgyártású példányoktól eltérően az átépített távolsági sportváltozat üzemanyagtartálya 600 l-es volt, és ez a repülőgép fém légcsavarral rendelkezett.

A PZL.2 FŐBB ADATAI:

Fesztáv: 13,40 m
Hossz: 7,92 m
Szárnyfelület: 25,8 m²
Magasság: 2,70 m
Üres tömeg: 892 kg
Legnagyobb felszállótömeg: 1280 kg
Hasznos tömeg: 388 kg
Motor típusa: Škoda–Wright “Whirlwind” J–5A kilenchengeres csillagmotor
Hajtóművek száma: 1 db
Maximális teljesítmény: 179 kW (240 LE)
Névleges teljesítmény: 164 kW (220 LE)
Utazósebesség: 165 km/h
Maximális sebesség: 183 km/h
Leszálló sebesség: 67 km/h
Emelkedőképesség: 4,75 m/s
Szárny felületi terhelése: 49,6 kg/m²
Hatótávolság: 660 km
Felszállási úthossz: 55 m
Kigurulási úthossz: 45 m

VÉGE!

Forrás: wikipedia