A PZL P.8 FEJLESZTÉSÉNEK TÖRTÉNETE:

A PZL P.8 vadászrepülőgépet 1930–1931 fordulóján tervezte az a Zygmunt Puławski, aki már letette névjegyét a “sirályszárnyas” légi járművek fejlesztése terén. Mindössze két prototípusa készült el a PZL repülőgépgyárban, sorozatban nem gyártották.

Az új gép Pulawski P.1-el kezdődő vadászrepülőgép-sorozatának tagja. A P.6, majd a sorozatban is gyártott P.7 sikere nyomán Puławski visszatért a P.1-en is bevált és alkalmazott soros motor alkalmazásához. A nagy törzsátmérőt igénylő, aerodinamikailag kedvezőtlenebb kialakítást követelő csillagmotor helyett a tervező a kisebb légellenállással járó V-elrendezésű soros motort épített be.

1931 elejére készült el a P.8/I jelű prototípus, melybe egy “Hispano–Suiza 12Mc” motort szereltek. Az új repülőgép erősen emlékeztetett a P.1-re. Bár az orr-részének kedvezőbb aerodinamikai kialakításának köszönhetően a vadászgép repülő tulajdonságai jobbnak bizonyultak a P.7-énél. 1931 decemberére (már Pulawski 1931. márciusi halála után) megépült a PZL P.8/II jelzésű második prototípus is, amelybe az erősebb “Lorraine–Dietrich 12H” motort építették. A nagyobb méretű motor beépítése miatt a P.8/I-től némileg eltért az alakja. 1932 nyarán, sajnálatos módon mindkét prototípus balesetben összetört.

A géptörések után az első tesztpéldányt már nem állították helyre, ellenben a PZL P.8/II jelű prototípust kijavították, és 1932 végén Párizsban bemutatták. A helyreállított P.8 prototípus a PZL P.9 típusjelzést kapta. Később a motorját egy még erősebb, 552 kW-os (740 Le), V12-es “Rolls–Royce Kestler” típusú motorra cserélték. A változtatások miatt a gép típusjelét PZL P.10-re változtatták.

Puławski halála miatt a P.8 fejlesztése elakadt. Időközben a lengyel kormány a “Bristol Jupiter” és “Mercury” csillagmotorok gyártási jogának megvásárlása és hazai gyártása mellett döntött, így a P.8 szériagyártását elvetették. Helyette inkább a csillagmotoros PZL P.7 továbbfejlesztett, erősebb motorral felszerelt változatának, a PZL P.11 sorozatgyártása mellett döntöttek.

FŐBB MŰSZAKI JELLEMZŐI:

A felső szárnyas kialakítású gép, Puławski vadászrepülőgép-sorozatára jellemző tört “sirály-szárnyakkal” készült. Kialakítását tekintve a P.8 a P.1 repülőgépen alapul, de építésénél már felhasználták a P.6 és P.7-el szerzett tapasztalatokat is. A légijármű pilótafülkéje nyitott, egyszemélyes. Fegyverzetét kettő darab, a motor fölé épített szinkronizált 7,7 mm-es “Vickers” géppuska alkotta. A légcsavart vízhűtéses, V12 elrendezésű motor forgatta. Az első prototípusba 477 kW-os (640 Le) “Hispano–Suiza 12Mc” motort, a másodikba pedig egy 504 kW (675 Le) teljesítményű “Lorraine–Dietrich 12H” típusú motort építettek.

(PZL P.8/I) FŐBB ADATAI:

Tömeg- és méretadatok:
Hossz: 7,3 m
Fesztáv: 10,40 m
Szárnyfelület: 17,60 m²
Üres tömeg: 971 kg
Felszálló tömeg: 1420 kg

Motor:
Száma: 1 db
Típusa: Hispano–Suiza 12Mc
Teljesítménye: 477 kW (640 Le)

Repülési adatok:
Legnagyobb sebesség: 318 km/h
Leszálló sebesség: 104 km/h
Emelkedő képesség: 7,4 m/s
Hatósugár 500 km
Szolgálati csúcsmagasság: 9000 m

TÍPUSVÁLTOZATOK:

PZL P.8/I: első prototípus
PZL P.8/II: második prototípus erősebb motorral
PZL P.9: a P.8/I prototípuson alapuló változat
PZL P.10: a P.9 erősebb motorral felszerelt változata

Forrás: wikipedia