A SAAB 32 LANSEN ALKALMAZÁSA:

A Lansen A 32A változata hadrendbe állításakor felváltotta a Svéd Légierő utolsó dugattyús motoros bombázóját a Saab B18-at. Röviddel ezután egy sorozatgyártású J 32 Lansen 1953. október 25-én zuhanó repülésben átlépte a hangsebesség határát.

A Saab J 32 négy 30 mm-es ADEN gépágyúval volt felfegyverezve, az A 32 (az “A” jelentése attack vagyis csatarepülő) négy 20 mm-es Bofors m/49 gépágyúval és az RB 04 hajók ellen bevethető rakétával, mely az egyik első ilyen fegyver volt nyugaton. A repülőgép alapvető elsődleges feladata az volt, hogy elhárítson minden szovjet inváziós kísérletet, melyet Svédország hosszú partvonala mentén indítottak volna.

A Saab A 32A Lansen változat egyik tervezett felhasználása, nukleáris vagy vegyi fegyverek célba juttatása volt. Talán kevesen tudják, hogy Svédországnak komoly nukleáris fegyver programja volt az 1950-es és 1960-as években, de végül ezek a fegyverek soha nem készültek el. A Saab A 32 Lansen volt az utolsó svéd csatarepülő, mely a hidegháború egész ideje alatt szolgálatban állt. A svéd pilóták szerették a Lansen-t, jó repülő tulajdonságai miatt. Az újabb Saab típusokkal fokozatosan váltották le, így az utolsó gépeket csak az 1990-es években vonták ki az aktív szolgálatból. Az utolsó még üzemben tartott példányokat kizárólag nagy magasságban végzett levegő mintavételezésre használta a Svéd Sugárbiztonsági Intézet. Az egyik ilyen gép vulkáni hamut gyűjtött 2010. áprilisában és májusában.

A SAAB 32 LANSEN FŐBB VÁLTOZATAI:

A 32A:
Földi és tengeri célpontokat támadó repülőgép. 287 példányt gyártottak 1955 és 1957 között, 1978-ban vonták ki. Négy 20 mm Bofors gépágyú (licencben gyártott Hispano-Suiza Mk V gépágyú) volt az orrba építve és két SAAB 304 rakétát vagy nem irányított rakétákat tudott vinni.

J 32B:
Éjszakai vadász változat, melyet eredetileg csak rossz időjárásra terveztek. Két prototípus és 118 darabos sorozat készült belőle 1958 és 1960 között, 1973-ban vonták ki a szolgálatból. Négy 30 mm ADEN gépágyú, Rb 24 rakéták (AIM-9 Sidewinder licenc) és nem irányított rakéták. A hajtóműve az erősebb Svenska Flygmotor RM 6A (Rolls-Royce Avon Mk 47A) gázturbina volt.

S 32C:
Speciális tengerészeti és felderítő változat, melyet az A 32A-ból fejlesztettek ki. 45 gép épült ebből a típusból 1958 és 1959 között, 1978-ig volt szolgálatban. PS-432/A növelt hatótávú radarral és négy kamerával volt felszerelve: két SKa 17-el és két SKa 18-al.

J 32D:
Célvontató változat. Hat J 32B-t alakítottak át erre a modifikációra, 1997-ben vonták ki.

J 32E:
Rádió-elektronikus zavarásra és annak oktatására szolgáló változat. Tizennégy J 32B-t alakítottak át ilyen célra, 1997-ben szerelték le. G 24 típusú zavaróberendezéssel szerelték fel, melyet földi és hajóradarok zavarására használtak. A légi radarok zavarására Adrian berendezést használtak.

J 32AD:
Terv, áthidaló vadászrepülőgép változatra a J 29 Tunnan és J 35 Draken közé. A “D” (dag) nappali vadászt jelentett. A gép könnyebb volt radar nélkül tervezték négy 20 mm-es és egy 30 mm-es gépágyúval a gép orrában. Végül nem készült egyetlen példány sem, helyette inkább 120 darab Hawker Huntert vásároltak.

J 32U:
Tervezett vadász verzió 1954-ben (az “U” jelentése utveckling, vagyis fejlesztés) a J 32B-nél sokkal jobb teljesítményadatokkal. A repülőgép erősebb Rolls-Royce RA 19R hajtóművel és áttervezett szárnnyal épült volna.

FŐBB ADATOK (SAAB J 32B):

Fesztáv: 13,0 m
Hossz: 14,94 m
Magasság: 4,65 m
Szárnyfelület: 37,4 m²
Üres tömeg: 7500 kg
Legnagyobb felszálló tömeg: 13 500 kg
Hajtómű: 1 x Svenska Flygmotor RM 6A gázturbinás sugárhajtómű
Tolóerő: 47,0 kN, utánégetővel 65,3 kN
Legnagyobb sebesség: 1200 km/h
Csúcsmagasság: 15 000 m
Hatótáv: 2000 km
Emelkedési sebesség: 100 m/s
Fegyverzet:
4 × 30 mm ADEN gépágyú 90 lőszer ágyúnként
4 × IM-9 Sidewinder (Rb 24) légiharc rakéta
4 × 75 mm légiharc rakéta

Vége!

Forrás: wikipedia