A SAAB J29 TUNNAN FEJLESZTÉSE:

A II. világháború alatt, 1940 tavaszán lezajlott “Weserübung” hadművelet után, Svédország hadereje egy esetleges német támadástól tartva, erőteljes fejlesztésbe kezdett. A hazai Saab repülőgépgyár kapta a megbízást, hogy egy modern, a kor elvárásainak megfelelő vadászgép megépítésébe fogjon. A repülőgép fejlesztését azonban hátráltatta, hogy az újdonságnak számító sugárhajtóművek tervei mind a szövetséges, mind a tengelyhatalmak oldalán szigorúan titkosnak számítottak.

1947 őszén a Saab kifejlesztette a Saab J21-es vadászrepülőgépet, melynek eredetileg dugattyús motor volt az erőforrása, de később ebbe a konstrukcióba szerelték be az angol De Haviland Goblin sugárhajtóművet. A J21-es repülőgép, bár megbízható volt, szerkezetét tekintve mégis elavultnak számított: a hátranyilazott szárnyú gépeké volt a jövő.

A Saab mérnökeinek a hátranyilazott szárnyű repülőgépek tervezése terén is elmaradásuk volt. Az első német eredetű tervrajzokat Svájcból szerezték, melyeken csak kisebb módosításokat eszközöltek. Az első svéd hátranyilazott szárnyú kísérleteket egy Saab Safir típusú repülőgéppel hajtották végre.

A Saab J29 Tunnan prototípusba a svéd Flygmotor által gyártott, vásárolt licencű De Haviland Ghost gázturbinás sugárhajtóművet szerelték be, amely 19,6 kN tolóerő leadására volt képes. A repülőgép szűzfelszállására 1948. szeptember 1-.én került sor. Az első két prototípust ugyan még fegyverzet nélkül építették meg, de a harmadik példányba már beszereltek 4 db Bofors 20 mm-s gépágyút. A negyedik, megrendelt prototípus 1950-ben szállt fel először.

A Saab J29-est tekinthetjük a svédek első sugárhajtású vadászrepülőgépének, melynek jellegzetes alakja ihlette becenevét: “Flygande Tunnan”-nak (svédül: repülő hordó).

A SAAB J29 ALKALMAZÁSA:

Az első sorozatgyártású J29 Tunnan 1951-ben került a Svéd Királyi Légierő állományába. A pilóták megvoltak elégedve a típussal, hiszen a repülőgépnek kiváló repülési tulajdonságai voltak, az amerikai F–86 Sabre és a szovjet MiG-15 mellett a a világ akkori legjobb vadászgépének számított. Nem szabad megfeledkezni azonban, hogy a Tunnan baleseti statisztikái igen magasak voltak a kezdeti időszakban, ez főleg a konstrukció újszerűségéből adódott, ennek hatására a típus gyártását 1956-ban leállították, a gépeket 1958-tól kezdték felváltani a korszerűbb Saab J32 Lansen repülőgépekkel. A svéd légierő az aktív szolgálatból a J29-seket fokozatosan ugyan kivonta, de a hetvenes években még célgépként használtak néhányat lőgyakorlatokon.

Svédország mellett még Ausztria döntött a Tunnan rendszeresítése mellett: 1961-ben Svédországtól 30 gépet vett át, melyeket 1972-ig szolgálatban tartott.

Megjegyzendő, hogy az ENSZ is kapott békefenntartási célból J29-eseket, amelyeket harci körülmények között a Kongói Demokratikus Köztársaságban alkalmaztak, az 1961-ben kirobbant polgárháborúban, itt a békefenntartó céllal alkalmazott gépeket főleg földi célpontok elleni támadásra vetették be.

SAAB J29 TUNNAN VÁLTOZATAI:

-J29: 4 darab prototípus
-J29A: összesen 224 darabot építettek ebből a típusból, melyeket De Havilland Ghost hajtóművel láttak el.
-J29B: megnövelték az üzemanyagtartályainak méretét, valamint fegyvertartó pilonokat helyeztek el a szárnyak alatt.
-S29C: felderítő változat, fegyver nélkül.
-J29D: egy J29B változatú gépet építettek át: melyet utánégetővel láttak el.
-J29E: ebből a változatból 55 darab épült, a típusnak új kialakítású volt a szárnya.
-J29F: 308 darabot építettek át erre a változatra, mely az előző két változat újításaival lett ellátva.

FŐBB ADATAI (SAAB J29F TUNNAN):

Személyzet: 1 fő
Hossz: 11.0 m (36 ft 1 in)
Fesztáv: 10.23 m (33 ft 7 in)
Magasság: 3.75 m (12 ft 4 in)
Szárny felület: 24.15 m² (260.0 ft²)
Üres tömeg: 4,845 kg (10,680 lb)
Maximális felszálló súly: 8,375 kg (18,465 lb)
Hajtómű: 1 × Volvo Aero RM2B gázturbinás sugárhajtómű, 6,070 lbf (27 kN)
Maximális sebesség: 1,060 km/h (660 mph)
Hatótáv: 1,100 km (685 mi)
Szolgálati csúcsmagasság: 15,500 m (50,850 ft)
Emelkedő képesség: 32.1 m/s (6,320 ft/min)
Fegyverzet: 4x Hispano Mark V 20 mm-e gépágyú, különböző rakéták függesztve

Forrás: wikipedia