A TUPOLJEV Tu-110 SORSA:
Még mindössze csak három példányt építettek meg a típusból Kazanyban, amikor a programot felülvizsgálták és döntés született a felfüggesztéséről. Ennek legfőbb oka az volt, hogy a várt külföldi érdeklődés mellett a megrendelések mégis elmaradtak.
Az előd Tu–104-esből is csak Csehszlovákia vásárolt, abból is mindössze hat példányt, és így a négyhajtóműves változat esetében sem számolhattak jelentősebb eladásokkal. Időközben javítottak a Mikulin AM–3-as hajtóművek megbízhatóságán, és Kazanyban pedig elkezdték a kéthajtóműves Tu–104 nagyobb utasférőhelyes változatának, a 100 személyes Tu–104B-nek a gyártását. Mindezek a módosítások együttesen már fölöslegessé tették a Tu–110 további gyártását.
A Tu-110-es repülőgépet a polgári légi forgalomban végül nem rendszeresítették sem a Szovjetunióban, sem máshol a világon. Az 1950-es évek végén a Tu–110-es egyetlen megépített prototípusát átépítették, hogy a gépen a Tu–124-eshez kifejlesztett Szolovjov D–20P kétáramú gázturbinás sugárhajtóműveket kipróbálhassák. Az átépítést követően a gépet repülő laboratóriumként használták Tu–110L jelzéssel, és a határréteg-elszívást alkalmazó D–20PO hajtóművel végzett határréteg-vizsgálatokra használták.
A három megépített, CCCP–5511, 5512 és 5513 lajstromjelet kapott sorozatgyártású példányon 1960 folyamán a Tu–124 program keretében szintén Szolovjov D–20P típusra cserélték a hajtóműveket, majd ezt követően Tu–110A-ról Tu–110B-re változtatták a repülőgépek típusjelzését. A továbbiakban mindhárom sorozatgyártású gépet repülő laboratóriumként használták a különféle berendezések repülés közbeni teszteléséhez.
FŐBB ADATAI (Tu-110A):
Típus: Közepes hatótávolságú utasszállító repülőgép
Személyzet: 5 fő
Utaslétszám: 100 fő
Szárnyfesztáv: 36,09 m
Hossz: 40,6 m
Magasság: 11,53 m
Szárnyfelület: 186,11 m²
Maximális felszálló tömeg: 82 700 kg
Hajtóművek száma: négy
Típusa: Ljulka AL–7P
Tolóereje egyenként: 65,7 kN
Maximális sebesség: 878 km/h
Gazdaságos utazósebesség: 750–800 km/h
Hatótávolság: 4500 km
Utazómagasság: 12 000 m
(Vége!)
Forrás: wikipedia
3 hozzászólás "Elfeledett típusok: Tupoljev Tu-110 sugárhajtású utasszállító repülőgép II."
Érdekes poszt volt, végig követtem az elődről szólótól. Mindig különösnek tartottam, hogy a szovjetek az ő repülőgép iparukkal mégsem lettek utasszállító nagyhatalom. Úgy tűnik azért nem is igen erőltették a dolgot. Nem tudod véletlenül, hogy a Tu-104-essel a csehszlovákok jártak e Ferihegyre?
Annyira jó ez a blog, hogy irigylem magam, hogy csak most találtam meg és egész héten olvashatom a 40 oldalnyi anyagot.
Szia Eaven!
Sajnos a kérdésedre nem tudom a választ.
Üdv, Stripe!
No, mit szólsz hozzá?