Westland Scout helikopter:

A Westland gyár, eredetileg a brit szárazföldi csapatok részére konstruálta a Scout ( cserkész ) elnevezésű általános rendeltetésű könnyű-helikopterét.

A Westland repülőgépgyár, az 1950-es évek második felében kezdett hozzá a forgószárnyas fejlesztéséhez. A Scout prototípusa, még P.531 néven 1960. augusztus 29.-én emelkedett először a levegőbe. A tesztelési időszakban több gázturbinával is kipróbálták a kísérleti és fejlesztési stádiumban lévő repülőszerkezetet. Kezdetben a helikopter meghajtására, beépítésre került a 635 Le teljesítményű ” Bristol Siddeley Nimbus “, majd a már 685 pacival rendelkező, ” de Havilland Gnome H. 1000 ” szabadturbinás hajtómű. Később a sorozat-gyártott helikopterekbe, a Rolls-Royce gyár 1050 Le tengelyteljesítményt szolgáltató Nimbus 101. elnevezésű gázturbinája került beszerelésre. A Scout szériagyártása alatt, mintegy 150 példány hagyta el a Westland cég szerelőszalagját.

A Westland gyár a Scout típust felhasználva kiindulási alapnak, alakította ki a Wasp helikoptert, mely a haditengerészet igényeinek és elvárásainak lett alárendelve. Mindkét helikopter felfegyverezhető, szállítási és futárfeladatokra egyaránt bevethető. A Wasp tesztpéldányának első felszállására 1962. október 28.-án került sor. Ebből a változatból körülbelül 125 darab készült, a gyártás során.

A típust bevetették a Falkland szigetekért folytatott háborúban. A britek két gépet vesztettek el a harcokban. Az elsőt légiharcban lőtték le, egy Agentin ” FMA IA 58 Pucará ” fedélzetéről indított támadással. ( Az Argentin légierő egyetlen ” levegő-levegő ” győzelme. ) A második gép földhöz csapódott egy bevetésen.

SZERKEZETI KIALAKÍTÁSA:

Hagyományos elrendezésű, négyágú forgószárny és kétágú faroklégcsavar biztosítja a helikopter mozgását. A Scout leszállóműve csúszótalpas, míg a Wasp változat kerekes futóművel rendelkezik. A gép hajtóművét a pilótafülke mögötti törzsrész felett, a főreduktor mögött, burkolat nélkül szerelték be. A helikoptertörzs mindkét oldalára nagyméretű ajtókat szereltek. Szintén a törzs oldalaira póttartályok rögzítésére és a fegyverzet felerősítésére szolgáló csomópontok kerültek.

FEGYVERZETE:

A Scout AH.1 helikopter: 2 db. 7,62 mm-es géppuska, illetve AS-11 vezetékes irányítású páncéltörő rakéta.

A Wasp HAS.1 helikopter: egy-egy Mk.44-es torpedó.

FŐBB ADATAI ( Scout AH.1 ):

  • Hossz: 12.29 m
  • Forgószárny átmérő: 9.83 m
  • magasság: 2.70 m
  • Üres tömeg: 1465 kg
  • Felszálló tömeg: 2405 kg
  • Utazósebesség: 196 km/h
  • Maximális sebesség: 210 km/h
  • Emelkedési sebesség: 8.5 m/s
  • Hatótávolság: 510 km
  • Szolgálati csúcsmagasság: 4800 m

A briteken kívül rendszeresítette még: Ausztrália, Jordánia és Dél-Afrika.