A gyorsan fejlődő Kína az 1970-es évek végére szeretett volna a régi orosz helikopterek helyett egy modern és korszerű technológiával készült többcélú forgószárnyast, amivel elláthatta mind a hadsereget, mind a haditengerészet egységeit. Az új légijárműnek képesnek kellett lennie egy katonai rajkötelék szállítására, teljes felszereléssel.

Ennek a törekvésnek köszönhetően született meg a Harbin Z-9 helikopter. Természetesen akkoriban a kínai repülőgépipar még nem állt készen arra, hogy saját maga fejlesszen ki egy ilyen légijárművet. Kézenfekvő megoldásnak tűnt tehát, hogy egy már létező és bevált konstrukció gyártását vegyék át. A választás a francia Eurocopter gyár Dauphin típusára esett.

Az új helikopter gyártására a Harbin Aircraft Manufacturing Corporation vállalatot jelölték ki. Az első, már saját gyártású Z-9 1981-ben hagyta el a kínai gyár szerelőcsarnokát, de ez még 100%-ban francia alkatrészekből épült. Az 1990-es évek elejére a kínai ipar fejlődése lehetővé tette, hogy az importból származó helikopter-alkatrészek közel háromnegyedét már hazai gyártmányokból fedezzék. A kínai gyártó ezért Z-9B-re módosította a gép típusjelét.

A Harbin Z-9B 1992. január 16-án hajtotta végre első felszállását, majd ezt követően intenzív repülési tesztsorozatot folytattak a géppel. A berepülési procedúra sikeresen zárult, melynek eredményeképpen a szükséges engedélyek kiadása után 1993-ban elindulhatott a helikopter sorozatgyártása.

A HARBIN Z-9 HELIKOPTER KIALAKÍTÁSA:

A Z-9  szinte teljes egészében megegyezett a kiindulási alapot nyújtó Eurocopter AS 365N típussal. A későbbi gyártású Z-9 változatoknál növelték a gép szerkezeti szilárdságát. A kompozit anyagok arányának növelésével csökkentették a gép önsúlyát és a visszavert radarjel láthatóságát. A helikopter forgószárnya hagyományos négylapátos, faroklégcsavarja  Fenestron rendszerű. A futóműve az áramvonalas gép sárkányába visszahúzható.

HARBIN Z-9 VARIÁNSOK :

Az 1990-es évek elején készült katonai változat típusjelzése: Z-9W, melyet a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően 2005-ben hő-, és videó kamerával is felszereltek.

A szintén ebben az időszakban készült haditengerészeti változat elnevezése: Z-9C, melyet a hőkamerán kívül, a vízfelszíni célok felderítésére, fedélzeti lokátor rendszerrel is elláttak.

Z-9: kínai gyártmány francia engedély alapján AS.365N1 .

Z-9A: kínai alkatrészek felhasználásával épített változat AS.365N2 .

Z-9A-100: Prototípus a hazai piacon WZ8A hajtóművel. Első repülés 1992 január 16,1992 december 30-án hagyták jóvá.

Z-9B: Kezdő változat a Z-9A-100 alapján. Többcélú.

Z-9C: Az Eurocopter AS.565 Panther kínai változata a haditengerészeti légierő részére.

Z-9EC: ASW változat.

Z-9W (WZ-9): Fegyveres változat, opcionálisan pilonra szerelhető fegyverzettel és gyrostabilizált, tetőre szerelt optikai célzó berendezéssel. Export megnevezése Z-9g. Újabb éjszakai változat, amely már orrba épített FLIR hőkamerával is rendelkezik.

H410A: 635 kW WZ8C hajtóművel szerelt változat. Első repülése 2001 szeptembere.

H425: VIP változat.

H450: tervezett fejlesztés.

HARBIN Z-9 FŐBB ADATAI:

Legénység: 2 Pilóták

Kapacitás: 10 felfegyverzett katona

Hasznos teher : 2038 kg (£ 4493)

Hossz: 13,46 m

Magasság: 3,47 m

Üres tömeg: 2050 kg (£ 4519)

Maximális felszálló tömeg : 4100 kg (£ 9038)

Hajtómű: 2 × Turbomeca Arriel -1C1 (kínai licenc változata: WZ-8A) gázturbinás hajtómű, 632 kW (847 Le)

TELJESÍTMÉNY:

Maximális sebesség : 315 km / h, 195 km / h (170 kt)

Utazó sebesség : 285 km / h, 173 km / h (150 kt)

Hatótávolság : 1000 km (621 mi)

Szolgálati csúcsmagasság : 6000 m (20000 láb)

Forrás: wikipedia