A HEINKEL He-162 SALAMANDER HARCI ALKALMAZÁSA:

A Heinkel He-162 “Salamander” 1945. április közepére átesett a tűzkeresztségen. Április 19-én egy fogságba esett angol RAF pilóta arról számolt be a kihallgatásakor, hogy egy olyan sugárhajtású vadászgép lőtte őt le, amelynek leírása megegyezett a He-162-ével.

A jelentésben szereplő Heinkel és pilótája szintén lezuhant, mivel a légiharc során egy angol Hawker Tempest őt is lelőtte. A I./JG 1 április közepétől még a gyakorló repülések során több alkalommal is légi győzelmet aratott, de közben az egység 13 darab He-162-t vesztett és meghalt 10 pilótája is. A fenti számból 10 gép üzemzavarok miatt (motor leállás, szerkezeti meghibásodás) miatt zuhant le és csak kettő semmisült meg légiharcokban. A He-162 30 percig tartó üzemanyag kapacitása szintén problémát okozott, legalább két pilóta az üzemanyag elfogyása miatti kényszerleszállás során veszítette életét.

Április utolsó napjaiban, amikor a szovjet csapatok bevonultak, a II./JG 1-et evakuálták Marienehéből és május 2-án hozzácsatolták az I./JG 1-hez Leckben. Május 3-án a JG 1 összes megmaradt He-162 gépét két egységbe szervezték át: az I. Einsatzba és a II. Sammelbe. A JG 1 összes repülőgépe leszállt május 5-én, amikor Hans-Georg von Friedeburg tengernagy aláírta a fegyverszüneti megállapodást Hollandiában, az összes Észak-Nyugat Németországban és Dániában állomásozó német alkulatra. Május 6-án, amikor a brit csapatok elérték a repülőtereiket, a JG 1 átadta He-162-eit a szövetségeseknek, akik egy-egy gépet tesztelésre elszállítottak az Egyesült Államokba, Nagy-Britanniába, Franciaországba és a Szovjetunióba.

Az “Erprobungskommando 162” vadászgépét, amelyet néhány héttel korábban átadtak a JV 44-nek, egy elit egységnek Adolf Galland parancsnoksága alatt, a kezelőszemélyzete megsemmisítette, hogy ne kerülhessen a szövetségesek kezére. Németország május 8-i feltétel nélküli fegyverletétele után 120 darab He-162-t zsákmányoltak, további 200 már össze volt szerelve és berepülésre várt, és mintegy 600 példány volt még a gyártás különböző szakaszaiban.

A repülőgépeknél tapasztalt hibákat nagyrészt a hanyag és szakszerűtlen gyártásra lehetett visszavezetni és nem a hibás tervezésre. Egy tapasztalt Luftwaffe pilóta, aki repült a típussal elsőosztályú harcigépnek nevezte. Megemlítendő, hogy ezt a véleményt osztotta Eric “Winkle” Brown is az FAA-tól (Fleet Air Arm = brit haditengerészeti légierő), aki a géppel nemcsak a háború utáni kiértékelés során repült, hanem miután a hivatalos próbák befejeződtek, saját szórakozásából is. Brown úgy nyilatkozott, hogy élvezet vele repülni, bár a nagyon könnyű kormányszerkezet csak tapasztalt pilóták kezébe ajánlott. A He-162-vel való repüléséről a “Wings of the Luftwaffe” (A Luftwaffe szárnyai) című könyvben számolt be. Brownt ugyan figyelmeztették, hogy a botkormányt óvatosan kezelje, mert sok meghibásodást jegyeztek fel a kormánylapokkal kapcsolatban, de ezt a intelmet valószínűleg nem adta tovább egy másik kollégájának, akit az egyik farnborough-i légi bemutató során egy leváló kormánylap megölt.

A HEINKEL He-162 “Mistel”:

A Mistel tulajdonképpen egy “fiahordó” szerkezet, melyet vadászgéppel vezérelt földi célpont ellen bevetni kívánt repülő bomba volt. Ennek az ötletnek több változatát is kidolgozták. Az 1945 elején felvázolt “Mistel 5 projekt” szerint az irányító vadászgép egy He-162A-2 lett volna, a repülő bomba pedig egy Arado E.377A, amely tulajdonképpen egy nagy-hatóerejű robbanóanyaggal töltött pilóta-nélküli repülőgép. A javaslat szerint a vadászgépet a bomba fölé erősítik, melynek szárnyvégein egy-egy BMW 003 gázturbina lett volna beépítve. Ezt az egyedülálló együttest egy, a felszállás során lemaradó kocsira helyeznék és mindhárom hajtómű beindításával együtt startolna. Közvetlenül a felszállás után a kocsit ledobná, és a Mistel a vadászgép irányításával elindulna a célja felé. Közvetlenül a célpont felett a két gép szétválna és a vadászgép visszafordulna. A Mistel 5 javaslat végül csak terv maradt, mivel az Arado repülő bombája soha nem jutott tovább a rajzasztalnál.

A HEINKEL He-162 VÁLTOZATAI:

– He-162 A-0 – Az első tíz darab sorozatgyártás előtti változat.
– He-162 A-1 – 2 × 30 mm-es MK 108 gépágyúval felszerelve, 50 lőszer/ágyú.
– He-162 A-2 – 2 × 20 mm MG 151 gépágyúval felszerelve, 120 lőszer/ágyú.
– He-162 A-3 – tervezett változat erősített orr szerkezettel a 30 mm-es MK 108 gépágyúhoz .
– He-162 A-8 – tervezett változat a sokkal nagyobb tolóerejű Junkers Jumo 004D-4 hajtóművel.
– He-162 B-1 – tervezet 1946-ra erősebb Heinkel-Hirth HeS 011A gázturbinával, megnyújtott törzzsel, melyben nagyobb üzemanyag tartály fér el, hogy a repülési időt meg lehessen hosszabbítani, megnövelt fesztávval és elhagyva a lefelé hajló szárnyvégeket. A repülőgépet két darab 30 mm-es MK 108 típusú gépágyúval kívánták felszerelni.
A He 162B alapja kiinduló konstrukció lett volna a két Argus As 044 pulzáló sugárhajtóművel meghajtott változatnak is.
– He-162C – tervezett változat a B-széria törzsével és Heinkel-Hirth HeS 011A hajtóművel, nyilazott szárnnyal és vezérsíkokkal, valamint két darab 30 mm-es MK 108-as gépágyúval “Schräge Musik” elrendezésben (vagyis ferdén felfelé irányuló beépítésben)
– He-162D – tervezett változat, megegyezik a C-szériával, de előre nyilazott szárnyakkal.
– He-162E – He 162A kiegészítve egy BMW 718 folyékony üzemanyagú rakéta hajtóművel, melyet közvetlenül a gázturbina fúvócsövének kiömlő nyílása fölé építettek volna be. A rakétahajtóművet csak gyorsításra használták volna. Legalább egy prototípus megépült és néhány alkalommal repülési próbákat is végeztek vele.
– He-162S – kétüléses vitorlázó iskolagép.
– Tachikawa Ki-162- Linenc típus, Japánban tervezték Lorin torlósugár-hajtóművel és Argus pulzáló sugárhajtóművel.

A HEINKEL He-162 FŐBB ADATAI:

Személyzet: 1 fő
Hossz: 9,05 m
Fesztáv: 7,2 m
Magasság: 2,6 m
Szárnyfelület: 14,5 m²
Üres tömeg: 1660 kg
Legnagyobb felszállótömeg: 2800 kg
Hajtómű: 1 db BMW 003E-1 vagy E-2 axiális gázturbina
Tolóerő: 7,85 kN
Legnagyobb sebesség: 905 km/h
Hatótáv: 975 km
Szolgálati csúcsmagasság: 12 000 m
Emelkedési sebesség: 1405 m/p
Fegyverzet: 2 x 20 mm MG 151 gépágyú 120 darab lőszerrel vagy 2 × 30 mm MK 108 gépágyú 50 darab lőszerrel

VÉGE!

Forrás: wikipedia