Northrop N-1M

A napjainkban is repülő, futurisztikusnak ható B-2 Spirit (Szellem) lopakodó bombázó eredete még 1923-ra nyúlik vissza, amikor John K. Northrop, aki ekkor még csak a Douglas Aircraft Company egyik tehetséges mérnöke volt, érdeklődni kezdett a repülőszárnyak megvalósíthatósága iránt.

Még több mint egy évtizednek kellett eltelnie ahhoz, hogy a fiatal és ambiciózus szakember zsenialitása kézzelfogható eredményekhez vezessenek. Az eltelt évek alatt csak lassú léptekkel haladt koncepciója kidolgozásával, sőt voltak pillanatok, amikor már-már feladta elképzeléseit.

Northrop N-9M

Ekkor történt…de kanyarodjunk csak egy picit vissza a III. Birodalomba, a Horten fivérekhez. A német testvérpár második csupaszárny siklógépe, a Ho-II 1935-ben készült el, melyet már felszereltek egy 60 lóerős “Hirth” motorral. A II. világháború kitörése előtt a Ho-II számos légi-bemutatón parádézott, mely bemutatórepülések alkalmával a 450 km/órás sebességet is elérték vele. 1938-ban a “New York Times” újság is felfigyelt a hagyományostól merőben eltérő kialakítású repülőgépre, amikor is egy cikket közölt le egy teljes oldalas fotóval együtt a Ho-II-ről, az alábbi címmel: “Repülőszárny Berlin felett “. Ezt a cikket Northrop is olvasta és a német működőképes konstrukció léte meggyőzte a mérnököt, hogy érdemes tovább dolgoznia.

Northrop XB-35

1939. augusztusában, amikor John Northrop már a saját vállalatát irányította és egyben a cég vezető tervezője, mint mindenki más abban az időben, ő is a katonai repülőgépek gyártása felé fordult. Kevesebb mint egy év múlva, 1940. július 3-án az N-1M, ahogy Northrop első csupaszárnyasát elnevezte, a levegőbe emelkedett. A repülőgéppel végrehajtott sikeres repülési kísérletekre a légierő illetékesei is felfigyeltek, és azzal a kéréssel fordultak Northrophoz, hogy fejlessze tovább a repülőszárny koncepciót, egy nagy hatótávolságú bombázó megépítéséig. Northrop, a kérésnek eleget téve, alaposan végiggondolta a dolgot és szeptemberben azt a javaslatot tette a légierő illetékeseinek, hogy első lépésként szükséges lenne megépíteni az eljövendő bombázó 1:3 léptékű kicsinyített modelljét, Az N-9M-et. A légierő nem sokáig habozott, és október 30-án alá is írták a megrendelésről szóló szerződést.

John K. Northrop

A Northrop N-9M kísérleti repülőgép sárkánya részben fából készült, a felszállósúly csökkentése érdekében. A legyártott négy prototípust, két darab dugattyús motorral látták el, melyek kétágú tolólégcsavart forgattak. Az N-9M első felszállására 1942. december 27-én került sor. Az elkövetkező öt hónapban negyvenötször repültek a tesztpéldányokkal. Az egyik N-9M 23 órányi sikeres repülés után 1943. május 19-én lezuhant és pilóta, Max Constant sajnálatos módon a roncsok között lelte halálát. A baleset ellenére a programot igérétesnek értékelték, ezért hozzákezdtek a már teljes méretarányú XB-35-ös bombázó elkészítéséhez.

(Folytatjuk!)

Forrás: Walter G. Scott: Forradalmi konstrukciók

Vagabund kiadó