L-29 Delfin sugárhajtóműves oktató repülőgép

A korábbi TS-11 Iskra típusleírásban csupán pár szó erejéig, de említést kapott jelen cikkünk főszereplője, az Aero Vodohody repülőgépgyár kiváló gyakorlógépe, az L-29 Delfin.

Az 1950-es évek második felére, a sugárhajtású repülés elterjedése miatt a “Varsói Szerződés” tagállamaiban, égető szükség mutatkozott egy sugárhajtóműves oktatógépre. Az új repülőgép elsődleges feladata, a hajózó állomány légcsavaros gépekről történő átképzése, a sugárhajtású repülőgépekre, illetve a már megszerzett jártasságok fenntartása. Másodlagos feladata, a szárazföldi csapatok harctámogatása és csapásmérés.

A jelentős megrendeléssel kecsegtető üzlet elnyerésére, három komoly múlttal rendelkező repülőgépgyártó is benevezett, saját termékével. Az orosz Jakovlev tervezőiroda, a  Jak-30-al. A lengyel PZL cég, a TS-11 Iskrával, és a csehszlovák Aero Vodohody gyár, az L-29 Delfinnel. A tender győztesének, a csehek termékét hirdették ki.

A viszonylag rövid tervezési időszakot követően, a Delfin prototípusa XL-29-es néven, 1959. április 5.-én emelkedett először a levegőbe. Ebben, az első tesztpéldányban még a brit importból származó Bristol Siddeley Viper gázturbina duruzsolt A második prototípustól már a saját tervezésű Motorlet M701 elnevezésű gázturbina üzemelt. A Delfin sikeres berepülési programját, az 1963. áprilisában indított sorozatgyártás követte, mely 11 éven át tartott. A szériagyártás leállásáig az Aero Vodohody repülőgépgyár szerelőszalagját, mintegy 3500 darab L-29 Delfin hagyta el. Nagyobb részt az alap konfigurációban, de készült belőle felderítő és egyszemélyes műrepülhető változat is, Delfin Akrobat néven. A Delfin nem csak a “Keleti Tömb” légierőiben aratott sikert ( beleértve hazánkat is). Számos, a “Varsói Szerződés” tagországain kívüli állam légiereje is rendszerbe állította a típust. Például: Egyiptom, Nigéria, Uganda, Irak, Afganisztán, Indonézia, Szíria repülőalakulatai.

SZERKEZETI KIALAKÍTÁSA:

Teljesen fémépítésű, hagyományos sárkány- és futómű-elrendezésű gyakorlógép. Szárnyai nem nyilazottak, és “T” elrendezésű farokfelülettel építették. A hajtóművet a törzs hátsó felében, a levegő ellátását biztosító beömlő nyílásokat pedig a szárnytőben helyezték el. A pilótafülke tandem kialakítású, a növendék elöl, míg az oktató mögötte helyezkedik el katapultálható ülésekben.

FEGYVERZETE:

A félszárnyak alatt egy-egy fegyverzetfüggesztő csomóponton légibombák, nem irányítható rakétablokkok, vagy 7,62 mm-es géppuskakonténerek szerelhetők. A találatok elemzésére és archiválására fotógéppuskával is ellátták a típust.

FŐBB ADATAI:

  • Személyzet: 2 fő
  • Hossz: 10.81 m
  • Fesztáv: 10.29 m
  • Magasság: 3.13 m
  • Szárnyfelület: 19.8 m
  • Szerkezeti tömeg: 2280 kg
  • Felszálló tömeg: 3540 kg
  • Tüzelőanyag mennyiség: 962 liter
  • Hajtómű típus: 1 db. Motorlet M701C-500
  • Tolóerő: 8.8 kN
  • Legnagyobb sebesség: 655 km/h
  • Hatótáv: 900 km
  • Szolgálati csúcsmagasság: 11500 m
  • Emelkedőképesség: 14 m/s