A MÁVAG HÉJA GYÖKEREI:

Az olasz Caproni-Reggiane cég 1938-ban készítette el annak a repülőgépnek a prototípusát, mely érdekes módon, kísértetiesen emlékeztetett az amerikai Seversky P-35-re. A kiválóan manőverező Falco (sólyom) elnevezést kapott gépek többségét, svéd illetve magyar megrendelésre gyártották, de Olaszországban is hadrendbe állították, nemcsak elfogóvadász, hanem mint vadászbombázó, illetve repülőgép-hordozón állomásozó vadászgépként is.

HÉJA I:

Nem sokkal a második világháború kitörése után Magyarország vezetése úgy döntött, hogy korszerű vadászrepülőgépekkel szereli fel a Magyar Királyi Honvéd Légierőt. Ennek érdekében 1939 decemberében a magyar kormány 70 darab Reggiane Re.2000 típusú vadászgépet rendelt Olaszországból.

A repülőgépeket a MÁVAG-nak szállították le, ahol azokat a speciális magyar igények miatt átalakították. Az átépített gépek új jelölése Héja I lett. Az eredeti Reggiane Re.2000 repülőgép számos alkatrészét lecserélték, vagy módosították. Például a Piaggio P.XI motorokat magyar gyártmányú Weiss Manfréd Gnome–Rhône 14K csillagmotorra cserélték le, mely Hamilton Standard háromágú állítható légcsavart hajtott.

A WM K-14 motort a francia Gnome–Rhône 14K licence alapján gyártották. Mivel ez a motor könnyebb volt az eredetinél, a törzset 400 mm-el meg kellett hosszabbítani, hogy a gép súlypontja a tervezett helyre kerüljön vissza. Megjegyzendő, hogy a Piaggio motort szintén a Gnome-Rhône 14K licence alapján gyártották, de megbízhatósága messze elmaradt az eredeti mögött.

HÉJA II:

Mivel a 70 darabos géppark kevésnek bizonyult, ezért nem sokkal később döntés született további Héja vadászgépek gyártására. Ezek a repülőgépek már a MÁVAG Héja II. jelölést kapták. Az új Héja II. teljes egészében magyar gyártmány volt, itthon gyártott sárkánnyal, motorral és fegyverzettel.

Ez a változat több ponton is eltért az eredeti olasz konstrukciótól. A fegyverzetet lecserélték 2 darab a gép orrába felül beépített motorhajtású 12,7 mm-es Gebauer géppuskákra csövenként 300 lőszer javadalmazással. A gép hossza 8,40 m lett, legnagyobb vízszintes sebessége pedig 4200 m-en 485 km/órára változott. A repülési idő 2 óra 30 perc volt.

Az első MÁVAG Héja II 1942. október 30-án szállt fel. A MÁVAG repülőgépgyára összesen 203 Héját gyártott le a Magyar Királyi Honvéd Légierő számára. Az utolsó repülőgépet 1944. augusztus 1-jén szállították le, ezután a típus gyártását leállították.

FŐBB ADATOK (MÁVAG HÉJA II.):

Személyzet: 1 fő
Hossz: 8.39 m
Fesztáv: 11.00 m
Magasság: 3.10 m
Üres tömeg: 2,070 kg
Maximális tömeg: 2,520 kg
Hajtómű: 1 × Gnome-Rhône (Weiss Manfred) 14kfs Mistral-Major, 14-hengeres, léghűtéses csillag-motor, 694 kW (1030 Le)
Maximális repülési sebesség: 485 km/h 4,200 méteren
Hatótáv: 900 km
Szolgálati csúcsmagasság: 8,138 m

Forrás: wikipedia