A még újdonságnak számító katapult ülés megjelenése a MiG-15-ön, szorongással töltötte el a velük repülő pilótákat. Ráadásul később kiderült, hogy az ülést kilövő pirotechnikai patron, gyenge annak biztonságos működtetéséhez, így a repülőgép függőleges vezérsíkja, magasabb repülési sebesség tartományban, nagy eséllyel szelte ketté a gépet elhagyni kényszerült hajózó állományt. Emellett problémát okozott, hogy a katapultálás első szakaszában működésbe lépő úgynevezett “lábelfogó” rendszer nem dolgozott kellő hatékonysággal, ezért gyakoriak voltak a csonkolásos sérülések. Talán a vészhelyzet okozta stresszes lelki állapot, vagy az ilyenkor szokásos műveleti sorrend betartása miatt, nem egy esetben maradt a pilóták lába az oldalkormány pedálján, így míg az a gépben maradt, addig a felső testüket az ülés magával vitte. Ezért egyes pilóták szabályszerűen rettegtek a repülőgép ílly módon történő elhagyásától. Inkább választották és megkockáztatták (persze csak ha tehették) a sérült géppel a kényszerleszállást. Nyilván ez további katasztrófákhoz vezetett, mert sok pilótának nem volt meg az ilyen bonyolult eset megoldásához szükséges képzettsége és persze a szerencséje.

Az első, már tisztán csak sugárhajtású repülőgépekkel végrehajtott légi összecsapás 1950. november 8-án zajlott le Korea felett. Négy F-80C Shooting Star szált harcba hét kínai MiG-15 vadászgéppel, melyek közül egyet az amerikai Russel Brown hadnagy, igazoltan lelőtt. A koreai konfliktus legeredményesebb amerikai “ásza” (legalább öt igazolt légi győzelem) J. McConnell kapitány lett, aki öt hónap leforgása alatt 16 darab MiG-15-ös felett aratott győzelmet.

A szakemberek véleménye szerint a MiG-15 előnye volt a korszak vadászgépeivel szemben, a jobb emelkedési képesség, illetve gyorsulás, amit a megfelelően képzett vörös csillagos pilóták ki is használtak. A kidolgozott taktika szerint, (amit még anno: a német Oswald Boelcke dolgozott ki, az első világháború idején) nagy magasságon őrjáratozva, a behatoló amerikai kötelékeket felülről és a nap felől történő rázuhanással lepték meg. Azonban ha “elkopott” a magassági és sebességi fölény, akkor az F-86-ost (Sabre) már szinte képtelenség volt legyőzni, mivel az nagy sebességnél is jól vezethető maradt, illetve a kisebb kaliberű, de gyorsabb és precízebb fegyverei tüzét egy pontba tudta összpontosítani. Ezzel szemben hiába voltak a MiG-15-nek nagy űrméretű fegyverei, azok lassúak és pontatlanok voltak. (Azért itt jegyezzük meg, hogy viszont elég volt egyetlen 37 milliméteres gépágyú találat és szinte biztos volt a préda lelövése.)

Tudomásunk szerint több mint 900 MiG-15-ös vadászgép küzdött a háború során Korea égboltján, amelyből mintegy 400-400 példány harcolt orosz-kínai színekben és csak 125 darab volt koreai gép. Az északi koalíciós erők 954 gépet vesztettek, ebből 839 példány volt MiG-15 és ezekből is 792 darabot az F-86-osok lőttek le. A MiG-15 “Fagot” történelme során, összesen körülbelül 200-210 igazolt légi győzelmet aratott és hozzávetőlegesen 880 repülőgép pusztult el a harcok alatt.

A MiG-15-ös mind a mai napig a legnagyobb szériában gyártott sugárhajtóműves vadászgép. A típus 17 változatából több mint 12.000 példány épült és ezen gyártási mennyiségben még nincsenek benne azok, amit a csehszlovák, lengyel és kínai repülőgépgyárak készítettek. Meggyőződésem, hogy ez a szám világviszonylatban is rekordnak számít és önmagáért beszél!

FŐBB ADATAI:

személyzet: MiG-15bis=1, MiG-15UTI=2
hossz: 10.11 m (33 ft 2 in)
fesztáv: 10.08 m (33 ft 1 in)
magasság: 3.70 m (12 ft 2 in)
szárny felület: 20.6 m² (221.74 ft²)
üres tömeg: 3,580 kg (7,900 lb)
maximális felszálló súly: 6,105 kg (13,460 lb)
tüzelőanyag kapacitás: 1,400 L (364 US gal))
hajtómű: 1× Klimov VK-1 gázturbinás sugárhajtómű, 26.5 kN (5,950 lbf)

REPÜLÉSI ADATOK:

maximális sebesség: 1,075 km/h (668 mph)
utazó sebesség: 840 km/h (520 mph)
hatótáv: 1,200 km, póttartályokkal: 1,975 km (745 mi / 1,225 mi)
szolgálati csúcsmagasság: 15,500 m (50,850 ft)
emelkedési képesség: 50 m/s (9,840 ft/min)

FEGYVERZET:

2x NR-23 23 mm-es gépágyú (80 darab lőszerrel ágyúnként)
1x Nudelman N-37 37 mm-es gépágyú (40 darab lőszerrel hevederezve)
2x 100 kg (220 lb) bomba, vagy 2x légiharc-rakéta a szárnyakon

VÉGE!

Forrás: Walter G. Scott: MiG vadászrepülők története
Vagabund kiadó