A MITSUBISHI A5M (Typ39) FEJLESZTÉSE:

A repülőgépet 1934-ben a Japán Császári Haditengerészet 9-6 típusú repülőgép-hordozó vadász (九六式艦上戦闘機) kiírása alapján a kétfedelű “Nakajima Typ 90” leváltására tervezték. Az új gép szűzfelszállására alig 11 hónappal a tervezés megkezdése után 1935. február 4.-én került sor Ka–14 gyári jelzéssel. Ez a típus lett a japán haditengerészet első szabadon hordó monoplán (egyfedelű) repülőgépe, mely általános rendeltetésű alap vadászrepülőgépévé vált a méltán híres “Zero” előtt.

Az eredeti versenykiírás alapján az új, korszerű vadászrepülőgépnek, repülőgép-hordozóról üzemeltethető merev futóműves kialakítással 350 km/óra maximális sebességet kellett elérnie 3000 m-es magasságon. Emelkedőképességét 5000 méteres magasságra 6 perc 30 másodpercben határozták meg.

A MITSUBISHI A5M SZERKEZETI FELÉPÍTÉSE:

A repülőgép teljesen fémépítésű alsószárnyas, szabadon hordó hagyományos elrendezésű vezérsíkokkal és kormányokkal. A szárny elliptikus alaprajzú (ez a felhajtóerő és ellenállás arányát tekintve hangsebesség alatt a legelőnyösebb de egyben a legdrágábban gyártható forma). Az A5M2b-sorozattól nyitott pilótafülkével. Mozgatásáról egy Nakajima “Kotobuki” 9 hengeres csillagmotor gondoskodott, a változatoktól függően 585-710 LE-ig (430-522 kW) terjedő teljesítménnyel. Kétágú merev fa, vagy háromágú fém légcsavarral szerelték fel. Üzemanyag-kapacitása: 810 liter a törzsben és 160 liter a törzs alá felfüggeszthető tüzelőanyag-póttartályban.

AZ A5M ALKALMAZÁSA:

Első bevetésére 1937 júliusában került sor a Kína elleni japán támadás során. Az A5M volt a japán császári haditengerészet rendszeresített vadászgépe a csendes-óceáni háború kitörésekor. 1942 nyarától már csak másod vonalbeli feladatokat látott el és főleg az Aleut-szigeteken állomásoztatták. 1943-ban jelent meg a típus kétüléses kiképző változata A5M4–K jelzéssel. A vadászgép képes volt a 436 km/h sebességet elérni, ami abban az időben kiemelkedőnek számított, hiszen a US Navy éppen csak átvette az első F3F–1 behúzható futóműves, kétfedelű gépeit, míg a brit “Fleet Air Arm” pedig a 290 km/h sebességgel repülő “Hawker” Nimródjait.

AZ A5M GYÁRTÁSA:

A repülőgépet négy nagyobb sorozatban gyártották A5M1-től A5M4-ig. Hat darab Ka–14 prototípus épült az A5M1-sorozat előtt. Az M1–M4 sorozatokból 780 darabot a “Mitsubishi”, 39 darabot a “Watanabe” és 161 darabot a “Naval Ohmura Arsenal” gyártott. A kétüléses A5M4–K-ból 103 darabot épített a “Naval Ohmura Arsenal”. Egy darab Ki–18 és kettő darab Ki–33 prototípus készült még a japán hadsereg részére, ezekkel együtt összesen 1094 darabot gyártottak le a típus különféle változataiból.

AZ A5M FŐBB VÁLTOZATAI:

– Ka–14: eltérő motorokkal hajtva, némileg eltérő kialakítással.

– A5M1: “Kotobuki 5 KAI I” motorral, motorteljesítmény 600 LE.

– A5M2/A5M2a (Model 21): Erősebb motorral szerelték fel.

– A5M2b (Model 22): az első sorozat, amelyet NACA-motorburkolattal szereltek fel és “Kotobuki 3” motor hajtotta (477 kW, 640 LE).

– A5M3a: prototípus 448 kW-os (601 LE) olasz “Hispano-Suiza 12 Xcrs” motorral.

– A5M4 (Model 24, korábban Model 4): az A5M2b-t más motorral szerelték fel, zárt pilótafülkét kapott és leszerelhető üzemanyag tartályt. Az utolsó sorozat (Model 34) “Kotobuki 41 KAI” motorral (710 LE) lett felszerelve.

– A5M4–K: kétüléses kiképző változata az A5M4-nek.

– Ki–18: prototípus “Kotobuki 5” motorral (410 kW (550 LE) szerelt változat, mindössze egy épült belőle a japán hadsereg részére.

– Ki–33: a Ki–18-ból kifejlesztett, zárt pilótafülkével felszerelt prototípus, eltérő motorral szerelve. Kettő épült meg belőle.

FŐBB ADATAI (Mitsubishi A5M4):

Személyzet: 1
Hossz: 7.55 m (24 ft 9¼ in)
Fesztáv: 11.0 m (36 ft 1 in)
Magasság: 3.20 m (10 ft 6 in)
Szárny felület: 17.8 m² (191.6 ft²)
Üres tömeg: 1,216 kg (2,681 lb)
Feltankolt tömeg: 1,705 kg (3,759 lb)
Maximális felszálló tömeg: 1,822 kg (4,017 lb)
Hajtómű: 1 × Nakajima “Kotobuki 41” 9-hengeres csillagmotor, 585 kW (785 Le) at 3,000 m (9,840 ft)
Maximális sebesség: 440 km/h (237 csomó, 273 mph) 3,000 méteren (9,840 ft)
Hatótáv: 1,200 km (649 NM, 746 mi)
Szolgálati csúcsmagasság: 9,800 m (32,150 ft)
Fegyverzet: 2× 7.7 mm Type 97 géppuska

Forrás: wikipedia