Nos, a lelkes repülőbarátok tudják, hogy a második világháborúban a légicsatákat nemcsak a Messerschmittek, Spitfire-ek és a Mustangok vívták. Rengeteg egyéb ismert és kevésbé ismert típus pilótája mérte össze a tudását az égbolton. Jelen cikkünkben az amerikaiak repülő tankját az Aircobrát mutatjuk be, ami a US Army Air Force mellett szovjet színekben is megküzdött a németekkel.
A Bell Aircraft Corporation üzemében 1936-ban született meg az ötlet egy orrfutóművel ellátott, “középmotoros” vadászrepülőgépről, ami az XP-39-es típusjelölést kapta. A középmotoros konstrukció az erőforrás elhelyezésére utal, mivel az amerikai mérnökök az 1200 lóerős Allison aggregátot az akkori trendektől eltérően, teljesen szokatlan módon a pilótafülke mögé építették be. Később bebizonyosodott, hogy ez a motorelhelyezési megoldás nem a legsikeresebb, mivel egy támadáskor szinte majdnem biztos volt, hogy találat éri az erőforrást, vagy annak a hűtőrendszerét.
További érdekesség még, hogy a gép hasonló elvek alapján született, mint a harckocsigyilkos A-10 Thundrebolt II. Vagyis adott volt egy csöves fegyver, jelen esetünkben egy 2,27 méter hosszú 97 kilogrammos Oldsmobile T9 névre hallgató 37 milliméteres gépágyú, amit a mérnökök a levegőbe szerettek volna juttatni. Természetesen további fegyverek is gazdagítottáka P-39 Aircobra arzenálját, mivel a T9 mellé kettő darab 12,7 milliméteres Browning géppuska vagy négy darab 7,62-es géppuska került beépítésre.
Sajnos azonban ez a konstrukció nem lett olyan sikeres mint az évtizedekkel később készűlt A-10 varacskosdisznó. Ennek oka pedig a géptörzs kialakításából adódó csekély méretű üzemanyagtartályoknál, illetve a kompresszor nélküli aggregátnál keresendő. Előbbi kis hatótávolságot eredményezett, míg az utóbbi a nagy magasságban történő hadviselés egyik kerékkötőjévé vált. Ez a két probléma pedig egyértelműen megpecsételte a gép sorsát.
Mivel az európai hadszintér igényelte a nagy magasságokban is megfelelő motorteljesítmény tartalékkal rendelkező repülőt és a nagyobb hatótávolságot, ezért az amerikaiak új piacot kerestek az ebben a műfajban szolídabb képességekkel rendelkező repülőgépük számára. Ezért a legyártott 9584 darab Aircobrából 4924 került szovjet egységekhez a Lend-Lease programnak köszönhetően.
A szovjet pilóták pedig rövid időn belül megkedvelték a típust, ezt az is jelzi, hogy a vörös vadászerők legtöbb légigyőzelmet (számszerint 59-et) elért pilótája, Alexander Pokrivskin is ilyen géppel repült. A P-39 sikerét ebben a régióban az európai harcmodortól eltérő kisebb magasságban vívott légicsaták, illetve a T9 gépágyúnak köszönhető harckocsik elleni bevethetősége alapozta meg.
A felmerült problémák ellenére a P-39 Aircobra a második világháború után is állományban maradt. Oly annyira, hogy az 50-es évek elején még Dél-Koreában is hajtott végre bevetéseket.
FŐBB MŰSZAKI ADATAI:
1 komment "Bell P-39 Aircobra vadászrepülőgép"
Tényleg király ez a gép kis magasságban. Olyan orsózó-szögsebessége van, hogy beleszédülök. A 37 milis meg 1-2 lövéssel leszed egy négymotorost. (Il-2-ben imádom)
No, mit szólsz hozzá?