A PZL-106 KRUK FEJLESZTÉSE:

A volt szocialista országokban az 1960-as évek elejére szükségessé vált egy a kor követelményeinek megfelelő mezőgazdasági repülőgép kifejlesztése. Ennek hatására kezdődött el a tervezőmunka a 60-as évek közepén a varsói WSK–Okęcie vállalatnál (később: PZL Warszawa–Okęcie), amelynek célja az addigra már elavuló PZL–101 Gawron többcélú repülőgépet felváltó, kifejezetten mezőgazdasági feladatokra szánt gép létrehozása.

Az első tervekben még a Gawronhoz hasonlóan felsőszárnyas kialakítású repülőgép szerepelt (Pelikan néven), de később elvetették ezt a megoldást és a módosított változat már alsószárnyas elrendezésű volt. Az új repülőgép tervezésére jelentős hatást gyakorolt a később klasszikussá váló amerikai mezőgazdasági repülőgép, a Piper PA–25 Pawnee megjelenése és kialakítása. A Piper mintájára a lengyel gépen is a pilóta előtt helyezték el a vegyszeres tartályt, amely mögött magasan, jó kilátást biztosítva alakították ki a pilótafülkét.

E koncepció alapján Andzrej Frydrychewicz vezetésével 1972-ben kezdték el a tervezőmunkát. Az intenzív fejlesztési munkának köszönhetően a PZL–106 első prototípusa már 1973. április 17-én végrehajtotta az első felszállását. A T-vezérsíkkal ellátott első prototípusba egy nyolc hengeres 298 kW-os Lycoming O–720 típusú boxermotort építettek. Még további két tesztpéldányt építettek. A második prototípus szintén Lycoming motort kapott. Az első repülését 1974. október 12-én végrehajtó, hagyományos vezérsík-elrendezésűre átalakított harmadik prototípusba viszont már Pratt & Whitney R–1340 típusú csillagmotort építettek. Ezt cserélték le később a hazai gyártású, a WSK PZL–Rzezsów gyár által előállított 441 kW-os kilenc hengeres PZL–3S csillagmotorra. A harmadik prototípus az első felszállást 1975. július 12-én végezte el Witold Łukomski berepülőpilótával a botkormánya mögött.

Összesen hét prototípus készült, és a két utolsó változat lett végül PZL–106 A típusjelzést kapott sorozatgyártású gépek alapja. Az első sorozatgyártású, reduktor nélküli PZL–3S motorral felszerelt repülőgép Jerzy Wojnar berepülőpilótával 1976. szeptember 2-án emelkedett a levegőbe.

A PZL–106 A-ból később kialakították a reduktorral ellátott PZL–3SR csillagmotorral felszerelt PZL–106 AR, majd a még erősebb, 739 kW-os AS–62IR csillagmotoros, PZL–106 AS változatot. Az A-változatokból az 1982-ig folyt sorozatgyártása során 60 db készült. 1981-ben tűzoltó változat is épült belőle.

A típus történetében az első komolyabb modernizálás a B-jelű sorozat megjelenésével történt, mely az első repülését 1981. május 15-én hajtotta végre. Az áttervezett, módosított szárnyakkal és rövidebb szárnydúcokkal ellátott, PZL–101 B típusjelű változatot a reduktoros PZL–3SR csillagmotorral szerelték fel és 1984-től gyártották sorozatban. 1982-ben repült először az AS–62IR csillagmotoros, PZL–101 BS változat. A B-változatok 1988-ig tartó sorozatgyártása alatt 60 példány készült.

A Kruk gyártásának történetében jelentős előrelépés volt a légcsavaros gázturbinával ellátott változat megjelenése. Az első, még az A-sorozat konstrukcióján alapuló, de egy 566 kW teljesítményű Pratt & Whitney PT6A–34AG légcsavaros gázturbinával felszerelt PZL–101 AT Turbo Kruk 1981-ben készült el. Ezt követte az áttervezett B-változat alapján 1985-ben kifejlesztett PZL–106 BT Turbo Kruk, amelyhez a csehszlovák gyártmányú, 544 kW-os Walter M601D légcsavaros gázturbinát választották. A PZL–106 BT változatot csak kis példányszámban építették. A két évig tartó (1986–1988) gyártás alatt mindössze 10 példány készült belőle. A típus sorozatgyártást az 1980-as évek végén átmenetileg beszüntették, addig 266 db-ot gyártottak.

1995-ben a PZL Warszawa–Okęcie újraindította a BT-változatok sorozatgyártását, amely napjainkban is folyik, igaz csak kis példányszámban. A Walter M601D légcsavaros gázturbinával felszerelt változat PZL–106 BT–601 típusjelzést kapott. A Kruk legutolsó változata az 1998-tól gyártott PZL–106 BTU–34 Turbo Kruk, amelyet a már a PZL–106 AT-n is alkalmazott Pratt & Whitney PT6A–34AG légcsavaros gázturbinával láttak el.

(Folytatjuk!)

Forrás: wikipedia