A magyar repülés kezdetének igen fontos eseménye volt 1909. október 17. Amikor elsőként érkezett magyar földre repülőgép Louis Blériot francia aviátór vezetésével. 1909. november 04.-én szállt fel az első magyar repülő, Kutasi Ágoston a rákosmezei repülőtérről.
A repülőtér 1910. júniusában már jelentős nemzetközi repülőversenynek adott otthont, ami ezután évente augusztus 20.-án megrendezésre került. A magyar repülés úttörőinek próbálkozásai, már az első években bebizonyították, hogy a biztonságos repülésnek komoly feltételei vannak. Kialakultak a légiközlekedés korabeli, de még napjainkban is alapvető jelentőségű fogalmai. Úgy mint: repülőállomás, repülőtér, repülőkikötő, repülőútvonal, üzemi berendezések, stb. A repülés kezdeti időszakában elsősorban a katonai felhasználhatóság irányába történtek előre lépések, de a későbbi konstrukciós módosítások lehetővé tették az aeroplánok polgári felhasználhatóságát is.
Később a merev-szárnyú repülőgépek mellett megjelentek az autogirok és helikopterek is. A helikopterek kifejlesztéséhez egy magyar aviatikus is hozzájárult. Asbóth Oszkár ( 1891.-1960. ), már 1928-tól folytatott helikopter kísérleteket, melyek során több mint 200 függőleges felemelkedést végzett. Sajnos kísérleteit nem koronázta teljes siker. A kezdetleges helikopterének stabilitását és irányíthatóságát nem sikerült megoldania, mert a két ellentétesen forgó fa légcsavar nem rendelkezett csuklókkal és vezérlő mechanizmussal. Ennek ellenére kísérleteivel nemzetközi hírnévre tett szert!
A légijárművek felhasználási területe napjainkra jelentősen kiszélesedett. Hazánkban a politikai rendszerváltás után a repülésben is átrendeződtek a tulajdonviszonyok. Az előző társadalmi rendszerben csak pár repülőgép volt magántulajdonban. 1996-ban pedig 1167 darab repülő eszköz szerepelt magyar lajstromban, melyek közül már 460 darab volt magánkézben.
A légiközlekedés, a többi közlekedési ágához hasonlóan a ” veszélyes üzem! ” kategóriába tartozik, ezért szükséges a megfelelő szintű és színvonalú szabályozás…
Most következne a sok paragrafus és rendelet. Megkiméllek ettől titeket. Egy a lényeg: A légirendészetet, mint hivatalt, a mindenkori megválasztott kormány, belügyminisztere felügyeli, közvetve. ( A szerk. )
Forrás: Hatala János és Sarkadi István helikopter pilóták.
No, mit szólsz hozzá?