A TUPOLJEV Tu-114 FŐBB VÁLTOZATAI:

Tu-115:

A Tupoljev Tu-115-ös a Tu–114-es teherszállító változata lett volna, mely különböző okok miatt végül nem valósulhatott meg. A Tupoljev-tervezőiroda a Tu–114 fejlesztésével párhuzamosan dolgozott egy katonai teherszállító változat elkészítésén, mely a 115-ös gyári típusjelzést kapta.

Az utasszállító repülőgép 6 méter átmérőjű törzse helyett azonban csak 4,5–4,6 m átmérőjű törzset kívántak ennél a változatnál alkalmazni. A tehertér ajtaját a törzs hátsó részén, alulra tervezték, mely rámpaként is funkcionált volna. A törzsnek csak az elülső része, a pilótafülke és mögötte, a szállítandó teher kezelőszemélyzetének, vagy ejtőernyősöknek (összesen 38 fő) az elhelyezésére kialakítandó kabin lett volna túlnyomásos.

A gép farokrészébe forgatható toronyba beépítve, két darab AM–23 gépágyút terveztek önvédelmi célzattal, melyekhez a kezelő kabinja fölé egy PRSZ–1 tűzvezető rádiólokátort helyeztek volna el. A repülőgép 40 tonnányi teher szállítására lett volna alkalmas, így például négy ZiSZ–151, vagy öt GAZ–63 tehergépkocsit, de egy 152 mm-es tarackot az AT–SZ vontatóval együtt is szállíthatott volna. A fejlesztőmunka az 1950-es évek végéig folytatódott. A tervet később feladták, mert az időközben elkészült An–12, valamint az 1960-as évek elején már fejlesztés alatt álló An–22 gépek a speciálisan katonai teherszállítási feladatokra jobban megfeleltek.

A TUPOLJEV Tu-114 TOVÁBBI VÁLTOZATAI:

Tu–114D:

Növelt hatótávolságú változat, melyet a kubai járaton üzemeltettek. 1962-től néhány sorozatgyártású példányt építettek ilyen kialakításban. Csökkentették az utasülések számát, a csomagtér egy részébe pedig kiegészítő üzemanyag-tartályokat helyeztek el. A gép maximális felszálló tömege 182 tonnára nőtt.

Tu–114T:

A Tu–114 teherszállító változata, utasülések nélkül, megerősített padlózattal. A terv nem valósult meg.

Tu–114TSZ:

A Tu–114 kórház-repülőgép változatának terve, mely nem valósult meg.

Tu-126:

A polgári forgalomból kivont gépek egy részét korai előrejelző és légtérellenőrző repülőgéppé alakították át, ezek a repülőgépek a Tu–126 (NATO-kódja: Moss) típusjelet kapták.

(Később részletesebben is foglalkozunk vele!)

A TUPOLJEV Tu-114 FŐBB ADATAI:

Utasférőhely: 120–170 fő
Személyzet: 5 fő
Fesztávolság: 51,1 m
Hossz: 54,1 m
Magasság: 15,44 m
Szárnyfelület: 311,1 m²
Üres tömeg: 93 500 kg
Normál felszálló tömeg: 131 000 kg
Maximális felszálló tömeg: 179 000 kg
Maximális hasznos terhelés: 30 000 kg
Hajtóművek száma: 4 darab
Típusa: Kuznyecov NK–12MV légcsavaros gázturbina
Maximális teljesítmény: 11 000 kW (14 800 LE)
Legnagyobb sebesség: 894 km/h
Utazósebesség: 750 km/h
Szárny felületi terhelése: 421 kg/m²
Hatótávolság: 7000 km
Szolgálati csúcsmagasság: 12 000 m

Vége!

Forrás: wikipedia