Zlin Z–37 Čmelák mezőgazdasági repülőgép II. rész
csütörtök
2009 aug 20
A ZLIN Z-37 (POSZMÉH) ALKALMAZÁSA:
Bár a típus fő üzemeltetője Csehszlovákia volt, de nagyobb mennyiségben került belőle a volt szocialista államokba is. Az egykori és jelenlegi üzemeltetők között természetesen megtalálható Csehország és Szlovákia, valamint Bulgária, Finnország, India, Irak, Jugoszlávia, Magyarország, Nagy-Britannia és az NDK.
A mezőgazdasági munkák (permetezés, porszórás) mellett egyéb feladatkörökben (légi megfigyelés, futár feladatok, vitorlázó-vontatás, a kétüléses változat esetén kiképzés) is alkalmazták.
Magyarországon a Z-37-est a Repülőgépes Növényvédő Állomás (később: MÉM Repülőgépes Szolgálat) 1967-ben állította szolgálatba. A típust az 1980-as évek elejéig alkalmazták a nagyüzemi növényvédelemben, de magánvállalkozások és repülőklubok még napjainkban is használják.
A gázturbinás Z–137T változat “Turbo-Čmelák” az 1980-as, 1990-es évek fordulóján jelent meg Magyarországon. Jelenleg is körülbelül még egy tucatnyi áll szolgálatban repülőgépes cégeknél és vállalkozásoknál.
Megemlítendő, hogy a Magyar Közlekedési Múzeum repüléstörténeti kiállításán (Petőfi csarnok) látható a típus egy múzeumi példánya. Ennek érdekessége, hogy a gép törzséről eltávolították a vászonborítást, így jól megfigyelhető a törzs rácsszerkezete.
TÍPUSVÁLTOZATOK:
- XZ–37 – Az első prototípus.
- Z–37 – 1965–1971 közötti sorozatgyártású változat.
- Z–37A – 1971–1975, majd 1983–1984 között gyártott második széria-változat
- Z–37A–2 – A Z–37A kiképző–oktató változata.
- Z–37A C3 – A Z–37A három személy szállítására alkalmas többcélú változata. A vegyszeres tartály helyére utasüléseket építettek be.
- XZ–37T – Walter M–601B légcsavaros gázturbinával felszerelt modernizált gázturbinás változat, 1981-ben repült először.
- Z–37T Agro Turbo – Walter M–601Z légcsavaros gázturbinával felszerelt sorozatgyártású változat, 1985–1987 között gyártották.
- Z–37T–2 – A Z–37T oktató és kiképző változata.
- Z–137 Agro Turbo – A Z–37T továbbfejlesztett változata.
MŰSZAKI ADATAI: (Z–37A)
- Fesztáv: 12,22 m
- Hossz: 8,55 m
- Szárnyfelület: 23,80 m²
- Magasság: 2,90 m
- Üres tömeg: 1043 kg
- Legnagyobb felszállótömeg: 1850 kg
- Hasznos terhelés: 600 kg
- Üzemanyagtartály: 250 l
MOTOR ADATOK:
- Motor típusa: “Avia M462RF” kilenchengeres, feltöltős, léghűtéses csillagmotor
- Motorok száma: 1 db
- Maximális teljesítmény: 235 kW (315 LE)
- Üzemanyag-fogyasztás: utazósebességnél 52 l/h, maximális motorteljesítménynél 110 l/h
REPÜLÉSI ADATAI:
- Gazdaságos utazósebesség: 183 km/h
- Maximális sebesség: 210 km/h
- Átesési sebesség: 81 km/h
- Emelkedőképesség: 4,7 m/s
- Szolgálati csúcsmagasság: 4000 m
- Hatótávolság: 640 km
- Felszállási úthossz: terheletlenül kevesebb mint 100 m, hasznos terheléssel legalább 125 m
- Kigurulási úthossz: kevesebb mint 100 m
Forrás: wikipedia
5 hozzászólás "Zlin Z–37 Čmelák mezőgazdasági repülőgép II. rész"
Az idő megszépít mindent…
Moldova György “Égi szekér” c. könyvében hát nem sok jót ír erről
(Z-37) a típusról – a pilóták beszámolói alapján. Özvegycsináló.
Nem lehetett letegezni… Minden pilótahibát azonnal megtorolt.
Állítólag repüzemidő miatt egyet sem vontak ki a forgalomból, a
“nyugdíjba vonulás” előtt mindegyik lezuhant. Ami megmaradt
az sem repülte ki a max. óraszámát. Szóval kegyetlen kis jószág
ez. Állítólag. Persze “üresen” (permetlé nélkül), könnyebben lehet
“mókázni” vele, de az már egy másik történet. Vagy tévednék?
Üdv.
Cukor Lajos
Én találkoztam olyan pilótákkal akik szerették és jól repülték a típust.
PZL után a műszakiak is nagyon szerették.
Én is ismerek egy ilyen Pilótát : Mészáros Zoltán Füzesgyarmat.
Gratula Neki.
Nagyon hasonlít az Auster B8 Agricolára…
Igazad van, tényleg hasonlít profilból nézve, de ne feledjük a Cseh répülőgép csillagmotoros kialakítású!
No, mit szólsz hozzá?