A ZLIN Z-37 (POSZMÉH) ALKALMAZÁSA:

Bár a típus fő üzemeltetője Csehszlovákia volt, de nagyobb mennyiségben került belőle a volt szocialista államokba is. Az egykori és jelenlegi üzemeltetők között természetesen megtalálható Csehország és Szlovákia, valamint Bulgária, Finnország, India, Irak, Jugoszlávia, Magyarország, Nagy-Britannia és az NDK.

A mezőgazdasági munkák (permetezés, porszórás) mellett egyéb feladatkörökben (légi megfigyelés, futár feladatok, vitorlázó-vontatás, a kétüléses változat esetén kiképzés) is alkalmazták.

Magyarországon a Z-37-est a Repülőgépes Növényvédő Állomás (később: MÉM Repülőgépes Szolgálat) 1967-ben állította szolgálatba. A típust az 1980-as évek elejéig alkalmazták a nagyüzemi növényvédelemben, de magánvállalkozások és repülőklubok még napjainkban is használják.

A gázturbinás Z–137T változat “Turbo-Čmelák” az 1980-as, 1990-es évek fordulóján jelent meg Magyarországon. Jelenleg is körülbelül még egy tucatnyi áll szolgálatban repülőgépes cégeknél és vállalkozásoknál.

Megemlítendő, hogy a Magyar Közlekedési Múzeum repüléstörténeti kiállításán (Petőfi csarnok) látható a típus egy múzeumi példánya. Ennek érdekessége, hogy a gép törzséről eltávolították a vászonborítást, így jól megfigyelhető a törzs rácsszerkezete.

TÍPUSVÁLTOZATOK:

  • XZ–37 – Az első prototípus.
  • Z–37 – 1965–1971 közötti sorozatgyártású változat.
  • Z–37A – 1971–1975, majd 1983–1984 között gyártott második széria-változat
  • Z–37A–2 – A Z–37A kiképző–oktató változata.
  • Z–37A C3 – A Z–37A három személy szállítására alkalmas többcélú változata. A vegyszeres tartály helyére utasüléseket építettek be.
  • XZ–37T – Walter M–601B légcsavaros gázturbinával felszerelt modernizált gázturbinás változat, 1981-ben repült először.
  • Z–37T Agro Turbo – Walter M–601Z légcsavaros gázturbinával felszerelt sorozatgyártású változat, 1985–1987 között gyártották.
  • Z–37T–2 – A Z–37T oktató és kiképző változata.
  • Z–137 Agro Turbo – A Z–37T továbbfejlesztett változata.

MŰSZAKI ADATAI: (Z–37A)

  • Fesztáv: 12,22 m
  • Hossz: 8,55 m
  • Szárnyfelület: 23,80 m²
  • Magasság: 2,90 m
  • Üres tömeg: 1043 kg
  • Legnagyobb felszállótömeg: 1850 kg
  • Hasznos terhelés: 600 kg
  • Üzemanyagtartály: 250 l

MOTOR ADATOK:

  • Motor típusa: “Avia M462RF” kilenchengeres, feltöltős, léghűtéses csillagmotor
  • Motorok száma: 1 db
  • Maximális teljesítmény: 235 kW (315 LE)
  • Üzemanyag-fogyasztás: utazósebességnél 52 l/h, maximális motorteljesítménynél 110 l/h

REPÜLÉSI ADATAI:

  • Gazdaságos utazósebesség: 183 km/h
  • Maximális sebesség: 210 km/h
  • Átesési sebesség: 81 km/h
  • Emelkedőképesség: 4,7 m/s
  • Szolgálati csúcsmagasság: 4000 m
  • Hatótávolság: 640 km
  • Felszállási úthossz: terheletlenül kevesebb mint 100 m, hasznos terheléssel legalább 125 m
  • Kigurulási úthossz: kevesebb mint 100 m

Forrás: wikipedia