Az égéshez nem szükséges levegő, a hűtésben vesz részt. Az égőtérben áramló hűtőlevegő “vezérli” a láng hosszát és helyzetét a tűzcsövön belül, hogy a láng ne érhessen a tűzcső falához. Ezenkívül ez a levegőáram hűti a forró gázokat, de ez fordítva is igaz. A forró gázok felmelegítik a “hideg” levegőt, így a gázkeverék hőmérséklete már elfogadható, amikor a turbinába lép.

Ahhoz, hogy a hajtóművet gyorsíthassuk (növeljük a fordulatszámot) több tüzelőanyagot kell befecskendezni, mint az állandósult fordulatszám fenntartásához szükséges. Ha több tüzelőanyagot porlasztunk az égőtérbe, az elégetéséhez több oxigénre van szükség. Mivel több levegőre van szükségünk az égéshez, kevesebb levegő áll rendelkezésünkre a hűtéshez. Ez megnöveli az égőtér hőmérsékletét, melynek hatására nagyobb lesz a gáz térfogat-növekedése (expanzió), ugyanakkor megnövekszik a turbinán átáramló gáz mennyisége. Ha a gáz mennyisége meghaladja az adott fordulaton átáramolni képes gáz mennyiségét, a turbinán “gázdinamikai fojtás” keletkezik.

Amikor a turbinában “gázdinamikai fojtás” jön létre, akkor az égőtérben uralkodó nyomás hirtelen annyíra megnő, hogy egyenlő vagy nagyobb lesz mint a kompresszor utáni nyomás. Ennek eredményeképpen jelentős ellennyomás jön létre, mely lecsökkenti a kompresszorból a levegő áramlást és bizonyos esetekben akár meg is fordíthatja azt, így az égőtér nagynyomású gázai a kompresszor felé áramlanak. Mivel az oxigén betáplálása az égőtérbe lecsökken, a láng mérete is elkezd csökkenni. Ez a gázhő drasztikus esését eredményezi, így csökken az expanzió és kevesebb lesz a gáz térfogata. A turbinán keresztüli áramlás helyreáll és az égőtérben uralkodó gáznyomás lecsökken. Ennek az lesz a következménye, hogy a kompresszorra ható ellennyomás lecsökken és a levegőáram “lengésbe jön” az égőtér felé. A levegőnek ez a gyors mozgása, az égőtér felé átfújhatja a lángot a turbinán keresztül. Ha az átáramló levegő sebessége kisebb lesz, mint a tüzelőanyag égési sebessége, akkor a láng visszafelé áramolhat a turbinán keresztül az égőtérbe. Ha tüzelőanyag betáplálás túlzott marad a fenti “ciklus” másodpercenként többször is megismétlődhet.

Ha “pompázs” jelenség és magas turbina gázhő tapasztalható a kézi vezérlésű indítás folyamán, akkor azonnal csökkenteni kell a betáplált tűzelőanyag mennyiségét (pl. a gázmarkolat visszaforgatásával).

Ha a gázhő túllépi a megengedett értéket, a hajtóművet azonnal lekell állítani!!!

A magas indítási gázhőt a túl sok betáplált tüzelőanyag vagy az elégtelen levegőmennyisége okozza. Az üzemeltetőnek ellenőriznie kell a “gyorsítás” tüzelőanyag betáplálási folyamatát és a kompresszor sérülésmentességét, valamint tisztaságát.

Vége!

Forrás: Botta András okl. gépészmérnök