A Mi-2 Helikopter ” nyűgözött ” hajtóműpróbája II. rész
kedd
2009 jan 13
KÉT HAJTÓMŰ EGYÜTTES MÜKÖDÉSE:
- A hajtóművek együttes vezérlése a helikopteren az Egyesített Vezérlő Kar ( EVK ) mozgatásával történik, maximális korrekció mellett.
- A közös állásszög növelésekor a forgószárny fordulatszáma csökken, mégpedig a munkaturbina fordulatszámszabályzó statikus jelleggörbéje szerint.
- A két hajtómű együttes működésekor a hajtóművek teljesítmény kiegyenlítését a SZO-40 teljesítmény szinkronizátor végzi.
- Két hajtómű együttes működésekor a kompresszor turbinája előtti gázhőmérsékletek közötti eltérés nincs meghatározva.
Megjegyzés:
Abban az esetben, ha felszálló üzemmódon a gázhőmérséklet szerinti korlátozás mutatkozik, megengedett a forgószárny fordulatszámának 80 % fölé történő növekedése.

A HAJTÓMŰ GYORSULÓKÉPESSÉGÉNEK ELLENŐRZÉSE:
A gyorsítást alapgáz üzemmódról, felszálló üzemmódig végezzük. A gyorsítást a hajtómű bemelegítése, a gázhőmérséklet és a fordulatszám felszálló üzemmódon történt ellenőrzése után hajtsuk végre.
A hajtómű gyorsítását a következő sorrendben kell elvégezni:
- A hajtóművek osztott vezérlés karját állítsuk ütközésig felső helyzetbe ( a forgószárny minimális állásszöge mellett. )
- Növeljük a helikopter forgószárny állásszögét a kompresszorturbina maximális fordulatszámának eléréséig ( magas környező levegő hőmérsékletnél, mikor belép a turbina előtti gázhőmérséklet szerinti üzemmód határolás – addig a fordulatszámig, amelynél a turbina előtti gázhőmérséklet eléri a maximálisan megengedett értéket. )
- A forgószárny változatlan állásszöge mellett, állítsuk alapgáz üzemmódra a helikopter hajtóműveit az osztott vezérlés karjával.
- Hajtsuk végre a hajtómű gyorsítását. Az osztott vezérlés karját 1,5-2 másodperc idő alatt állítsuk felső véghelyzetbe.
- A gyorsulás idejét az osztott vezérlő kar alapgáz helyzetből történő kitérítésének kezdetétől, a kompresszorturbina fordulatszámának a felszálló üzemmódnál 1-1,5 %-kal kisebb fordulatszám elérésének pillanatáig mérjük.
- A turbina előtti gázhőmérséklet a gyorsítás folyamán nem lépheti túl a felszálló üzemmódra vonatkozó korlátozást, vagy a határ gázhőnél 20 Celsius foknál többet.

Megjegyzés:
Ha mind a két hajtómű üzemel, a gyorsítás végrehajtása előtt rögzítsük a korrekciót, míg a forgószárny állásszögének növelésekor a nem ellenőrzött hajtóművet tartsuk alapgáz üzemmódon.
( Folytatjuk! )
No, mit szólsz hozzá?