KÉT HAJTÓMŰ EGYÜTTES MÜKÖDÉSE:

  • A hajtóművek együttes vezérlése a helikopteren az Egyesített Vezérlő Kar ( EVK ) mozgatásával történik, maximális korrekció mellett.
  • A közös állásszög növelésekor a forgószárny fordulatszáma csökken, mégpedig a munkaturbina fordulatszámszabályzó statikus jelleggörbéje szerint.
  • A két hajtómű együttes működésekor a hajtóművek teljesítmény kiegyenlítését a SZO-40 teljesítmény szinkronizátor végzi.
  • Két hajtómű együttes működésekor a kompresszor turbinája előtti gázhőmérsékletek közötti eltérés nincs meghatározva.


Megjegyzés:

Abban az esetben, ha felszálló üzemmódon a gázhőmérséklet szerinti korlátozás mutatkozik, megengedett a forgószárny fordulatszámának 80 % fölé történő növekedése.

A HAJTÓMŰ GYORSULÓKÉPESSÉGÉNEK ELLENŐRZÉSE:

A gyorsítást alapgáz üzemmódról, felszálló üzemmódig végezzük. A gyorsítást a hajtómű bemelegítése, a gázhőmérséklet és a fordulatszám felszálló üzemmódon történt ellenőrzése után hajtsuk végre.

A hajtómű gyorsítását a következő sorrendben kell elvégezni:

  • A hajtóművek osztott vezérlés karját állítsuk ütközésig felső helyzetbe ( a forgószárny minimális állásszöge mellett. )
  • Növeljük a helikopter forgószárny állásszögét a kompresszorturbina maximális fordulatszámának eléréséig ( magas környező levegő hőmérsékletnél, mikor belép a turbina előtti gázhőmérséklet szerinti üzemmód határolás – addig a fordulatszámig, amelynél a turbina előtti gázhőmérséklet eléri a maximálisan megengedett értéket. )
  • A forgószárny változatlan állásszöge mellett, állítsuk alapgáz üzemmódra a helikopter hajtóműveit az osztott vezérlés karjával.
  • Hajtsuk végre a hajtómű gyorsítását. Az osztott vezérlés karját 1,5-2 másodperc idő alatt állítsuk felső véghelyzetbe.
  • A gyorsulás idejét az osztott vezérlő kar alapgáz helyzetből történő kitérítésének kezdetétől, a kompresszorturbina fordulatszámának a felszálló üzemmódnál 1-1,5 %-kal kisebb fordulatszám elérésének pillanatáig mérjük.
  • A turbina előtti gázhőmérséklet a gyorsítás folyamán nem lépheti túl a felszálló üzemmódra vonatkozó korlátozást, vagy a határ gázhőnél 20 Celsius foknál többet.

Megjegyzés:

Ha mind a két hajtómű üzemel, a gyorsítás végrehajtása előtt rögzítsük a korrekciót, míg a forgószárny állásszögének növelésekor a nem ellenőrzött hajtóművet tartsuk alapgáz üzemmódon.

( Folytatjuk! )