FAROKLÉGCSAVAR VIBRÁCIÓJA:

103% N2 mellett a faroklégcsavar kb. 2900 fordulat/perc sebességgel forog. A faroklégcsavartól származó rezgéseket a pilóta a pedálokon keresztül, mint ” zizegés “, zsibbadás érzékeli. Ennek oka a következő lehet: faroklégcsavar kiegyensúlyozatlansága, a lapátok belépő éleinek túlzott kopása, laza bekötések.

HAJTÓMŰ VIBRÁCIÓ:

A hajtómű kimenőtengelye 103% N2 üzemmódon 6200 fordulat/perc sebességgel forog. A kompresszorturbina fordulatszáma N1=51120 fordulat/perc. A munkaturbina N2=35000 fordulat/perc sebességgel forog. A hajtóműtől érkező rezgéseket alapvetően a törzsön lehet érezni, de az erőátviteli rendszer vibrációja is a sárkányszerkezetnek adódik át. Egyetlen módja van a hajtómű rezgés izolálásának, mégpedig az autorotáció végrehajtása. Ha a rezgés abbamarad vagy lecsökken az autorotáció során, akkor nagy valószínűséggel a hajtóműtől ered. A nagyfrekvenciás hajtóműrezgés kiváltó oka elsősorban a bekötésekben keresendő. A hajtómű tartó rudak görbesége vagy rögzítésének lazasága, egytengelyűségi problémákat okozhat a főreduktorral. Megjegyzendő, hogy a hajtómű turbina, kompresszor lapátok vagy csapágyak sérülése is okozhat vibrációt.

ERŐÁTVITELI RENDSZER VIBRÁCIÓJA:

103% N2 üzemmódon a főreduktor meghajtó tengelye 6200 fordulatot tesz meg percenként. Ellenőrizni kell a laza rögzítéseket, egytengelyűséget, túlzott kopást, helytelen hézagolást és a szabadonfutó csapágyainak kopottságát vagy berágódását. A bordás-szíjjal hajtott olajhűtő ventilátor 12400-at forog. Rezgést okozhat a lelazult lapátkerék, ha a lapátkerék hozzáér a házhoz a ház rögzítése nem megfelelő, nincs kiegyensúlyozva a lapátkerék vagy idegen tárgy sérülést okoz. Ezenkívül ellenőrizni kell a meghajtó szíj feszességét, a szíjtárcsák állapotát és forgássíkját, valamint a csapágyak állapotát.

A főreduktor is okozhat nagyfrekvenciás rezgéseket. A bemenő vagy kimenő tengelyek kotyogása vagy a reduktor csapágyak kopottsága, illetve berágódása okozhat ilyen rendellenességet.

A faroklégcsavart meghajtó transzmissziós tengely 103% N2-nél kb. 2050 fordulat/perc sebességgel forog. Nagyfrekvenciás rezgést okozhat a transzmissziós tengely kiegyensúlyozatlansága. Ugyancsak problémát jelenthet, ha a transzmissziós tengely lengéscsillapítója nincs jól beszabályozva, vagy meghibásodott. Gondot jelenthet, ha a kuplung csavar illetve az összeerősítő csavarok lelazultak.

VEZÉRLŐELEMEK VIBRÁCIÓJA:

Ezt a pilóta, mint a vezérlő szervek felől érkező rezgéses terhelést érzékeli. Ilyen problémák a botkormányon akkor jelentkeznek, ha: a lapátok nem egy-kúpon futnak, a lapát dempferek működése vagy beállítás nem megfelelő, lazák, kopottak vagy szorulnak a csatlakozások. Ugyancsak kiváltó ok lehet, ha a botkormány súrlódó rögzítői hibásan működik vagy rosszul vannak beállítva. Ilyen jellegű hiba észlelhető, ha a vezérlő rudak bekötése laza, vagy kopott az állótengelyen és az agyon.

Határozott visszahatás észlelhető a botkormányon a forgószárny felöl, ha az egyirányú hidraulikus zár nem megfelelően működik.

A kollektív rendszer hajlamos a rezonanciás rezgésekre. A rezgés nem feltétlen, hogy a forgószárnytól származzon, lehet az bármelyik rezgő sárkány alkatrész, és lehet bármelyik frekvencia felharmonikusa. A probléma legjobb megoldása a kollektív kar súrlódó rögzítőjének kellő mértékű használata.

NORMÁL REZGÉSEK:

Minden helikopternek van egy sajátos, a tervezésből eredő rezgése. Ez a rezgés normál üzemeltetési körülmények között folyamatosan vagy csak bizonyos üzemmódokon lép fel. Az ilyen rezgéseket normálisnak lehet tekinteni. Ezeket a rezgéseket fel kell tudnunk ismerni, hogy ne töltsünk el feleslegesen túl sok időt a hiba keresésével.

Köszönet Botta András úrnak, az önzetlen segítségért és támogatásért!