Az egykúponfutás tervezett ellenőrzésénél tájékozódjunk a szél sebességéről, mert ha az meghaladja a 3m/s-ot, pontatlan mérési eredményeket kapunk.

  • Először is rögzítsük a helikoptert, az arra kijelölt és speciálisan kialakított úgynevezett ” nyűgöző helyen “. Orral a szél irányával szemben.
  • Különböző színű zsírkrétákkal színezzük be a forgószárnylapátok törővégeit.
  • Készítsük elő azt a speciális rudat, amit a méréshez használunk majd.
  • Indítsuk be a helikopter egyik hajtóművét.
  • A hajózószemélyzettel állítsuk be a forgószárny fordulatát: 63%-ra, az állásszögét:6 fokra.
  • A helikopter-vezető jelzésére egyenletesen közelítsük a rudat oly módon, hogy a rúd alja a betonon támaszkodjon, míg a rúd végére erősített papírcső a forgószárny forgó lapátjainak síkjában helyezkedjen el.
  • Nagyon lassan, óvatosan közelítsük a papírt a forgó lapátok törővégeihez, majd azt követően, hogy a lapátok végei hozzáértek a papírhoz, húzzuk vissza a rudat, és ellenőrizzük a krétanyomok közötti távolságot. A két szélső nyom közötti távolság nem haladhatja meg a 20 mm-t.

Szabályozási lehetőségek 63%-os forgószárny fordulatszámon:

  1. Növeljük azon lapát állásszögét, melynek nyoma a középen lévő nyom alatt található.
  2. Csökkentsük azon lapát állásszögét, melynek nyoma a középen lévő nyom felett található.

A forgószárny lapátok állásszög változtatását a lapátelfordító karok ( dinamikus rudak ) hosszának állításával érhetjük el. Egy fordulat a rúdon, 30-40 mm elmozdulást eredményez a következő mérésben.

Miután ezen a forgószárny fordulatszámon sikerült beállítani az egykúponfutást, a következő lépésben emeljük a fordulatot 81%-ig. Ha ez egy hajtóművel nem lehetséges, indítsuk be a másikat is.

Szabályozás 81%-os forgószárny fordulatszámnál:

Ha a két szélső nyom közötti távolság meghaladja a 20 mm-t, akkor a lapátok kilépő élein található merev trimmlapokon kell állítani. A trimmlapon törénő 1 fokos hajlítás, a lapátvégi nyomot kb. 10-15 mm-rel változtatja meg, a hajlítás irányának megfelelően.

Azután, hogy ezen a forgószárny fordulaton jó az egykúponfutás, ismételjük meg az alacsonyabb ( 63%-os ) tartományban is. Addig kell az ellenőrzéseket folytatni, míg mind a két fordulatszámon megfelelő nem lesz.

Ellenőrizni kell, kikapcsolt hidraulika-rendszer mellett, a botkormány mozgását, a hajtóművek összes üzemmódján. Az elmozdulás nem lehet nagyobb +/-5 mm-nél. A botkormány rezgésének megszüntetése a forgószárnylapátok végein található trimmlapok 0-4 fok határok közötti állításával érhető el.