Ha egy vállalkozó szellemű vakmerő és szerencsés ember meggazdagszik és még sikerei tartósak is – gondolhatunk Soros Gyuri bácsira vagy Richard Bransonra (aki érettségi nélkül is kb. 33 világcéggel rendelkezik ma már). Ezt azért kezdtem velük, mert nem róluk lesz szó.


Azonban Sir Richard (ahogy kebelbarátai és a királynéni hívja) nemrégen építtette meg a világon az első kizárólag polgári (utas és cargo) űrrepülőteret Új Mexikóban (ami nem új és nem Mexikó, de ezt hagyjuk…) a Virgin Galactic nevű cége beindításához. Először persze csak drága sétarepülések, de – ismerve Sir Richie-t – a menetrendszerű, globális forgalom valóságára ébredhetünk fel /Viktor – Ne horkolj-kérlek; igazítsd meg az úttörőnyakkendőt és figyelj!/.
Ez nagyon emlékeztet a Concorde járatba helyezésére, de egy lényeges különbséggel: Ezúttal számos igen kompetens hasonló vállalkozás van Branson nyomában. (Egy ilyen pl. a nyugdíjazott űrsikló és kezelőrendszerének magán kézben való használata.). És ez csak a Nyugat! A Kelet hasonló célra alkalmas (kipróbált, de ma nem használt) szerkezetekkel és tapasztalattal rendelkezik és – és késve bár – de nem fog bénán nézni.

Elég ebből! Elmentem megnézni hogy hová is járhatnak ezek a kozmikus utasforgalom megindulásával. Hát Ferihegyre nem. Viszont még bőven van erre alkalmas de elhanyagolt infrastruktúra – hála a szovjet örökségnek- Magyarországon is. Az „európai űrkikötő” ugyan lehet Bagicz, Munkács is …de Lacháza, Tököl stb. után Klementinát vagy Kunmadarast láttam a legmegfelelőbb kandidátusnak. Itt a legfeljebb egy órás interkontinentális űr-útról közepes utasszállítókra átszállva könnyen elérhető Európa bármely városa.
A volt repterek a forgalmas légifolyosóktól távolabbra, rég nem használt légtér alatt helyezkednek el – még a nagyvárosoktól is távol. Tehát az űrrepülőgépes megközelítésre alkalmasak, csakúgy mint szállításukra, kiszolgálásukra vagy atmoszferikus indításukra.

Európa érdekeit és fejlődését szolgálva, hazai munkalehetőségeket, tanulást és gyakorlati tudást importál – és fenntartható bevételt a szolgáltatás, karbantartás, működtetés fejében. MÁV szárnyvonalakat is megmenthet, így a milliárdos poratka kutatásaink után érdemelne egy kis gazdasági figyelmet ez is!