A Kamov Ka-26 Helikopter története: ( NATO kódja: Hoodlum-A )
Nyikolaj Iljics Kamov ( 1902-1973 ), az 1940-es évek elejétől foglalkozott helikopterek tervezésével, ezen belül is a koaxiális forgószárny elrendezéssel. Tehetségét azonban csak a II. világháború befejezését követően tudta kamatoztatni a szovjet repülőgépiparban. Ebben az időszakban tervezte és alkotta meg Ka-8 típusú helikopterét, ami nagy sikert aratott, az 1948-as tusinói légi-parádén tartott bemutató repülésével. Mivel a Ka-8-at egy kísérleti, átmeneti típusnak szánták, ezért szerkezeti felépítése és kialakítása elég spártai és kezdetleges volt. ( Még ” igazi ” leszállóművel sem rendelkezett. )
KAMOV Ka-26:
A Ka-26 két, közvetlen elődjének a Ka-20 és Ka-25 tipusú helikopterek tekinthetők. Ezek a repülőszerkezetek szintén koaxiális elrendezésű forgószárnnyal rendelkeztek, ami a Kamov tervezőiroda helikoptereire azóta is jellemző. A feladatkörük és méretükből adódóan meghajtásukra, ezekbe a helikopterekbe gázturbinákat építettek be.
Az 1950-es évek végén felmerült az igény egy könnyű és egyszerű, főként nép- és mezőgazdasági feladatok ellátására alkalmas helikopter kifejlesztésére, majd rendszeresítésére. A tervezéssel a Kamov tervezőintézetet bízták meg, bár ezzel egyidejűleg a Mil cég is fejlesztett hasonló feladatkörű helikoptert Mi-2-es típusjelzéssel, ami nem volt igazán jellemző az 1950-es évek szocialista tervgazdálkodására.
A Ka-26 helikopter fejlesztését az 1960-as évek elején kezdték. A prototípus “szűzfelszállására” 1965-ben került sor. Meghajtására 2 darab Vedjenyejev M-14-26 típusú léghűtéses csillagmotort építettek be, melynek teljesítménye: 325 lóerő.
A típussal több repülési rekordot állítottak fel, egy Moszkva melletti repülőbázison. 1982. március 11.-én szovjet pilótanők, Tatjana Zujeva 5626 méteres magasságon, és 5602 méteren vízszintesen repült vele. Nagyesda Jermemina 8 perc 19,3 másodperc alatt emelkedett helikopterével 3000 méteres magasságba.
A Ka-26-ból megközelítőleg 860 példányt gyártottak. 15 ország alkalmazta és páran közölük, ( köztük Magyarország is ) a mai napig használja, főleg a mezőgazdaságban.
Megjegyzendő, hogy a “Varsói Szerződés” tagállamaiból, hazánk egyedüliként rendszersítette, a Magyar Néphadseregben. Az 1970-es évek elején 22 darab Ka-26-os helikopter került beszerzésre haderőnk részére, főleg futár és sebesült szállító feladatok ellátására. A volt Szovjetunióban, az NDK-ban és Magyarországon a belügyi szervek is használták ( R-401 lajstromban, a magyar légirendészet ). A Mezőgazdasági Repülőgépes Szolgálat közel 100 darabot üzemeltetett a típusból.
A Ka-26 helikopter gyártását már az 1980-as évek elején befejezték. Ezért a még repülőképes példányok üzembentartása egyre nagyobb gondot okoz, az alkatrész ellátás hiánya miatt. A helikopternek tervezték gázturbinás változatát is Ka-126 és Ka-226 típusjelzéssel, de sorozatgyártásuk a mai napig nem kezdődött meg.
Főbb adatai:
Forrás: “ka26.extra.hu”, Kenyeres Dénes: Könnyűhelikopterek ( Mi-1M, Ka-26 ) története a magyar haderőben 1961-1990
4 hozzászólás "A Kamov Ka-26 Helikopter kifejlesztése és története."
Klassz,sok érdekesség van benne.
Ez nagyon jóóó lett!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!
!!!!!!
!!!
!
Nagyon jó kis helikopter………………………..az egyik nagy kedvencem!!!!!!!!!IMÁDOM!!!!!!!!!!!!!!!!!:D:D:D
Nemrég olvastam róla egy cikket, ahol a helikopterek “svájci bicskájának” nevezték. Szerintem nagyon találó.
No, mit szólsz hozzá?