A Mil Mi-2 helikopter ( NATO kódja: Hoplite )
A volt Szovjetunióban az 1950-es végén azt a feladatot kapták a helikopter-konstruktőrök, hogy alkossák meg a sikeres Mi-1 forgószárnyas utódtípusát. Mihail Leontyevics Mil és mérnökei hamarosan hozzá is láttak a gép tervezéshez. Céljuk egy olyan könnyű-helikopter megszerkesztése volt, mely alkalmas egy katonai rajkötelék ( 6-8 ejtőernyős katona ) szállítására és futár feladatok végrehajtására is. Ezenfelül, hogy a megépített helikopter évtizedeken keresztül szolgálja majd mind, a szovjet hadsereget, mind a szocialista államok népgazdaságát is.
A Szovjetunióban 1961. őszén emelkedett levegőbe először a Mi-1M helikopter bázisán kifejlesztett prototípus. Az első kísérleti példánnyal hónapokig folytak a tesztrepülések. A berepüléseknek, módosításoknak és fejlesztéseknek köszönhetően, 1963-ban megindulhatott a Mi-2 helikopter szériagyártása. Ezek eredményeképpen 1964-ben már hadrendbe is állították a típust.
1964. januárjában lengyel kormányküldöttség utazott a Szovjetunióba, melynek során felkeresték a helikoptert gyártó üzemet is. A tárgyalásokat követően a lengyelek megvásárolták a gyártás és exportálás jogát, egyben megegyeztek a Mil-fejlesztőintézettel, hogy a következő évtől ők készítik a Mi-2 helikoptereket. Ehhez az orosz gyártó mindenben segítséget nyújtott a lengyeleknek. Megállapodás szerint átadták a teljes tervdokumentációt. A Mi-2 helikopter sorozatgyártásának zavartalan megkezdése érdekében szovjet műszaki és mérnök tanácsadók érkeztek a PZL gyár swidniki üzemébe, hogy ismereteikkel és gyakorlati tapasztalataikkal segítsék a lengyel gyártót. A PZL cégnek már volt múltja a repülőgépek és helikopterek gyártása terén. Ők készítették a PZL-104 Wilga kis-repülőgépet és a mintegy 1700 darabszámot megélt Mi-1M helikoptert. Ezek a gépek a magyar légirendészetben is rendszeresítésre kerültek.
Az első, már Lengyelországban gyártott Mi-2 helikopter 1965. november 4.-én szállt fel először. A sikeres tesztek és berepüléseket követően, megindulhatott a sorozatgyártás, mely 1991-ig tartott. A gyártás befejezéséig a lengyelek 5250 darab Mi-2 helikoptert építettek, Swidnikben.
A típusnak számos alváltozata ís született az évek alatt. Készült belőle: utasszállító, mezőgazdasági, mentő- és betegszállító. Katonai modifikációban: futár, felderítő és szállítóhelikopter.
Forrás: Kenyeres Dénes: Mi-2 típusú helikopterek alkalmazása a magyar hadseregben 1982-2000
8 hozzászólás "A Mil Mi-2 Helikopter kifejlesztésének története."
Üdv!
Ilyen helikopterek között sokat voltam gyerekkoromba. Mondjuk könnyűvolt a közelükben lenni, fater Börgöndön a helikopter-hangárba dolgozott.
I love the Mil Mi-2 which is absolutely great.
On my blog I just posted a photograph of such a helicopter. The photograph shows the view out of my office at VARIO Helicopter.
http://hubschrauber.wordpress.com/2008/11/28/mil-mi-2-vor-dem-abendhimmel/
Best regards from Germany!
We’ve made a joke with our Mil Mi-2, and you can see this on my blog page.
http://hubschrauber.wordpress.com/2009/01/05/das-fliegende-auge-mil-mi-2/
Best regards
Rosemarie, Germany
Thanks for the link, its a great joke 🙂
Én is sokat forgolódtam ilyen helikopterek közt.1987 febr. tól,1988 aug.ig Börgöndön teljesitettem sorkatonai szolgálatomat,az első műszaki századnál,mint sorszerelő.Kiss Gábor szds. volt a század parancsnokom.Egy párszor lemostam és betakartam ilyen helikoptereket. A mai napig jó érzéssel gondolok rá.
A barátomnak is van, és szinte vele alszik…..
Még a kilencvenes évek elején Lelle külterületén állomásozott nyaranta a FOR LIFE,mentőhelikopter.Gyerekként sokat jártunk ki a le és felszállást megnézni,még me is ülhettünk a jó kis Mi2 be.
Remélem lesz szerencsém repülni is vele egyszer még:))))
Sziasztok!
Elkészült a legújabb videó, amelyen a HA-BCL “bemutatkozása” látható.
http://youtu.be/uzSkxsTWjiI
No, mit szólsz hozzá?