A Fairey Firefly tervezési munkálatai, a már bevált és sikeres Fulmar típusra épültek (Egy korábbi leírásunkban már szerepelt a Fairey Fulmar.) Négy darab tesztpéldányt építettek a Firefly-ból. Az első 1941. december 22.-én emelkedett először a levegőbe. Eredendően haditengerészeti felhasználásra tervezték. Egyike volt azon kevés repülőgép típusnak, melyet a II. világháború idején ellipszis alakú szárnykontúrral építettek. A Fleel Air Arm-nak tervezett vadászgépek közül, a Firefly-ban alkalmaztak először Rolls-Royce Griffon motort, ami nagyobb teljesítményű volt, mint a R.-R. Merlin hajtómű. Egyéb szerkezeti megoldásai is kedvezőbbek, előnyösebbek voltak a haditengerészeti üzemeltetéshez, mint az előd, Fulmar típusnak.
Az első megrendelések mintegy 200 darabról szóltak, de ezt a mennyiséget később felemelték. A Fairey gyár az Mk.I változatból 297 darabot, míg a General Aircraft Limited 132 példányt szállított a megrendelőnek.
1943 márciusában a Fairey cég elkezdte az F.I. változat gyártását. A leszállított példányok, még ez év októberében csapatszolgálatba álltak. Ezt követte 376 darabos példányszámban az F.R. Mk.I vadász-felderítő, majd az éjszakai-vadász változat 37 megépített géppel.
A Firefly felderítő változatának jelentős szerepe volt a Tirpitz nevű német csatahajó elleni utolsó támadás előkészítésében. Kiemelkedő érdemeket szerzett a csendes-óceáni hadszíntéren, ahol a japánok által elfoglalt szumátrai olajfinomítók elleni támadás alkalmával vetették be.
A Fairey Firefly repülőgépet és különböző változatait tizenhárom évig tartották szolgálatban. Az első, korai változatokkal repülő századokat 1946 közepétől kezdték leszerelni. Ezzel párhuzamosan a Fairey cég, az Mk.IV sorozatgyártására állt át. Ezeket és a későbbi Firefly változatokat a Fleet Air Arm 1956-ig tartotta hadrendben.
FŐBB MŰSZAKI ADATAI:
No, mit szólsz hozzá?