Ezt a volt Szovjetunióban kifejlesztett kilenc hengeres, egykoszorús, léghűtéses csillagmotort az Alekszandr Ivcsenko vezetése alatt álló, zaporizzsjai OKB–478 tervezőirodában fejlesztették ki 1948-ban, eredetileg az Antonov An–14 repülőgép számára. A motor főkonstruktőre I. M. Vegyenyejev volt. Tervezése során az M–48 és M–49 jelzésű kísérleti motorokkal szerzett tapasztalatokból indultak ki.

Az eredeti alapváltozat 176 kW (240 LE) teljesítmény leadására volt képes. A motor szériagyártása a Voronyezsi Gépgyárban folyt. A legelterjedtebb változata a reduktorral ellátott 194 kW (260 Le) teljesítményű AI–14R, amelyet 1950 decemberétől vettek gyártásba. Az An–14-en kívül még többek között a Jak–12 és a Jak–18 repülőgépek hajtóműveként használták, általában kéttollú légcsavarral. A motorokon sűrített levegős indítást alkalmaztak. A hajtómű forgószárnyasokba szánt változatát is elkészítették, az AI–14V és ennek megnövelt teljesítményű változatát, az AI–14VF-t a Kamov Ka–15 és Ka–18 típusú helikopterekbe építették.

A motor annyira sikeres lett, hogy a Szovjetunión kívül Lengyelországban és Kínában licenc alapján folytatják gyártását még napjainkban is.

Lengyelországban a WSK–Kalisz vállalatnál 1956-ban indult el az AI–14R sorozatgyártása, amely az AI–14RA típusjelet kapta. A lengyel gyártású motorokat a PZL–101 “Gawron” és PZL–104 “Wilga” repülőgépek mozgatására használják.

Kínában a motort Housai HS–6 típusnévvel gyártják és a Jak–18 kínai másolatán, a Nanchung CJ–6 gyakorló repülőgépen alkalmazzák. A kínában épített változat teljesítménye 212 kW (285 LE).

Az eredeti motort Vegyenyejev továbbfejlesztette és modernizálta, és az így kialakított, feltöltővel ellátott AI–14RF változat maximális teljesítménye már elérte a 224 kW-t (300 LE), ez szolgált alapul a Vegyenyejev M–14 motorcsaládhoz.

AZ IVCSENKO AI-14 VÁLTOZATAI:

-AI–14 – 176 kW-s (240 LE) alapváltozat.
-AI–14V – az AI–14, Ka–15 helikopteren alkalmazott változata.
-AI–14VF – az AI–14V 205 kW-ra (280 LE) növelt teljesítményű változata, 1960-tól gyártották, a Ka–18 -helikopteren alkalmazták.
-AI–14R – a Jak–12-n használt 191 kW (260 LE) teljesítményű változat.
-AI–14R2 – az An–14 első változatán használt motor.
-AI–14RA – Lengyelországban gyártott változat, a PZL–101 Gawron és PZL–104 Wilga repülőgépeken használják.
-AI–14RF (M–14) – 220 kW-ra (300 LE) növelt teljesítményű változat, az An–14A, Jak–12B és Jak–18A repülőgépeken alkalmazták.

FŐBB ADATAI (AI-14R):

-Hengerek száma: 9
-Hengerűrtartalom: 10,2 l
-Furat: 130 mm
-Löket: 105 mm
-Maximális teljesítmény: 194 kW (260 Le)
-Névleges teljesítmény: 161 kW (220 Le)

AZ IVCSENKO AI-14 ALKALMAZÁSA:

-Aero L-60 Brigadýr (L-60S variáns)
-Antonov An-14 – AI-14RF
-ICA IS-23 – AI-14RF
-Kamov Ka-15 – AI-14V
-Kamov Ka-18 – AI-14VF
-Kamov Ka-26
-Nanchang CJ-6
-PZL-101 Gawron
-PZL-104 Wilga
-Sever-2
-Jakovlev Yak-12
-Jakovlev Yak-18 (Yak-18A variáns)

Forrás: wikipedia