PZL/WSK Mielec TS-11 Iskra repülőgép
Az 1950-es évek közepére a “Varsói Szerződés” tagállamainál szükség mutatkozott, ( a jet korszak beköszöntése miatt, ) egy sugárhajtású kiképző repülőgépre. Azok a pilóták, akik odáig csak dugattyús motoros géppel repültek, igényelték a köztes, átmeneti sugárhajtóműves típust, mielőtt egy nagyobb teljesítményű gázturbinás vadászgépre ültetnék őket.
Az óriási megrendeléssel kecsegtető tenderre, olyan neves repülőgépgyártók neveztek, mint a Jakovlev iroda, az Aero Vodohody cég, és a PZL-Mielec gyár. A verseny győzteseként, a (Csehszlovák) Aero L-29 “Delfin” gyakorlógép került jelentős számban rendszeresítésre, a volt “Varsói Szerződés” tagországaiban, köztük a Magyar Néphadseregben is.
A PZL TS-11 Iskra (szikra) gyakorló repülőgép tervezési munkálatai 1957-ben kezdődtek, Tadeusz Soltyk vezetőtervező irányításával. A gyár mérnökeinek feladatul tűzték ki, hogy tervezzenek egy olyan sugárhajtóműves iskolagépet, amely a hajózó állomány kiképzésén túl, bevethető legyen még, felderítő, és csapásmérő harcfeladatokban is.
Az Iskra első prototípusa 1960. február 5.-én emelkedett a levegőbe, még angol importból származó sugárhajtóművel. A következő, második tesztpéldány már a saját gyártású WSK HO-10 gázturbinával, (amely a brit hajtómű másolata volt) 1961. márciusában repült.
A sikeres berepülési programot követően a lengyel légierő azonnal rendszerbe állította. Az Iskra 424 példányszámot megélt sorozatgyártása 1963-tól, 1987-ig tartott. A gyártás évei alatt a PZL cég folyamatosan fejlesztette, tökéletesítette a repülőgép avionikáját és hajtóművét. Talán a politikai koncepciónak köszönhetően, de tény, hogy az Iskra, finoman szólva sem aratott osztatlan sikert. Lengyelországon kívül, csak India légiereje állította hadrendbe a repülőgépet. Még 1975-ben, mintegy 50 darabos mennyiségben. Érdekesség, hogy osztályában 1964-ben az Iskra prototípusa, több világrekordot is megrepült. ( pl: vízszintes repülésben, 839 km/h végsebességet ért el. )
FŐBB ADATAI:
No, mit szólsz hozzá?