Minden repülőgép-tervező számára rendkívül fontos esemény, az általa tervezett új típus első repülésének dátuma. A “szűzfelszállás” sikere, vagy sikertelensége az esetek döntő többségében hatással van a típus későbbi sorsára, nem volt ez másképp a MiG-15-ös esetében sem.
Az új típus, első repülését 1947. december 30-án hajtotta végre, V.N. Juganov berepülőpilótával a botkormánya mögött. A MiG-15 hivatalos- és a nagyközönségnek történő bemutatkozása, 1948. július 18-án a Szovjet Légierő Napján volt, ahol egy öt gépből álló kötelék repült bemutatót a kíváncsi és lelkes publikumnak. A szükséges engedélyeket az illetékes hatóságok 1948. végére adták meg az új típusnak, majd nem sokkal később, 1949-ben megalakult az első MiG-15-tel repülő vadász-egység is, a Moszkva melletti Kubinkán állomásozó 29. Gárda vadászrepülő ezred.
A koreai háború kezdeti időszakára (1950. nyara) a MiG-15-öst már a hihetetlennek tűnő 200 darab/hónap mennyiségben állították elő! Ez az eszement gyártási tempó, azonban a repülőgépek minőségének rovására ment. Az alacsony színvonalú sorozatgyártás miatt nem ritkán előfordult, hogy a gépek két félszárnyának a profilvastagsága közötti különbség a 4-5 millimétert is meghaladta, ami nagy repülési sebességnél erős instabilitást, rezgést, és néhány extrém esetben a repülőgép lezuhanását okozta. (Megemlítendő, hogy a MiG-15-ös magyarországi gyártását is tervbe vették az akkori Pestvidéki Gépgyárban, de ez az elképzelés végül különböző okok miatt meghiúsult.)
Tény, hogy a MiG-15-ös vadászgép félelmetes hírnevet szerzett a maga idejében, még ha a vele szemben támasztott elvárásoknak és követelményeknek nem is tudott minden területen megfelelni. Mégis, a vele szemben harcba szálló ellenfelek minden esetben respektálták jelenlétüket és nem utolsó sorban, még a mai szemmel nézve is félelmetes és elementáris tűzerejüket.
A MiG-15 jelentős lépcsőfoknak számított nem csak a Magyar Légierő történetében, de a többi kommunista ország, illetve az azokkal szimpatizáló fejlődő államok légvédelmében is. Új lehetőségeket és távlatokat nyitott a katonai repülésben, de egyben félelmet és ellenérzést váltott ki a velük repülő katonák körében, hiszen pilóták tucatjai váltak nyomorékká, vagy haltak meg az új, még ismeretlen technológia alkalmazásának következtében. Tegyük hozzá, hogy ezek a problémák nyugaton az F-86-on és a hasonló, első generációs vadászgépeken repülő pilóták körében is komoly gondokat okoztak!
(Folytatjuk!)
Forrás: Walter G. Scott: MiG vadászrepülők története.
Vagabund kiadó
3 hozzászólás "MiG-15 (Fagot) “A, repülő legenda!!!” IV. rész"
Mit szólok.Te mit szólsz hozzá.Az utolsó tipusok nagyjavitásában részt vettem,kompenzáltam,hajtóműveztem,kabintszereltem fegyverbölcsőt szereltem soroljam?
Akkor voltam 20 éves,most meg 60
Mit szólok.Te mit szólsz hozzá.Az utolsó tipusok nagyjavitásában részt vettem,kompenzáltam,hajtóműveztem,kabintszereltem fegyverbölcsőt szereltem soroljam? akkor voltam 20,most 60
No, mit szólsz hozzá?