A MI-2 helikoptertől eltérően az MD-500 helikopterek esetében nem kartonpapír csövet használunk az egykúponfutás ellenőrzésére, hanem stroboszkópot. Ezzel a nagy fényerejű villanóval világítjuk meg a lapátvégekre ideiglenesen felszerelt azonosító sorszámokat, vagy a korszerűbb berendezések esetében csak a lapátvégeket. A fény villanásai a forgószárny forgásával szinkronizált, így mintegy “megállíthatók” a lapátokon lévő számok és forgás közben megfigyelhető a lapátvégek térben elfoglalt helyzete.

AZ ELLENŐRZŐ BERENDEZÉS ÉS MŰKÖDÉSE:

Az egykúponfutás ellenőrzésére a régebbi módszer esetén az ú. n. ” pásztorbotot ” használjuk, amibe kartonpapírból sodort csövet dugunk és különböző üzemmódokon csapatjuk meg a beszínezett törővégű forgószárnylapátokat. Az amerikai eszköz egy ( az előbb említett ) erős fényű villanó fényből, erősítő-összegző egységből, mágneses pickup-ból, felerősítő bakokból, megszakítókból, fényvisszaverő lapocskákból és összekötő kábelekből áll.

A mágneses jelvevőt a vezérlő automata állórészére kell felszerelni. A megszakítókat minden lapát állásszög vezérlő tolórúdjának ( dinamikus rúd ) alsó bekötési csomópontjához kell felszerelni. A digitális rendszernél, már csak egy megszakítót kell alkalmazni. Ezek a megszakítók a mágneses jelvevő fölött elhaladva, egy jelet generálnak, ami alapján az erősítő lapátonként egyszer, felvillantja a stroboszkópot. A megszakítók ferromágneses anyagból készülnek, és amikor áthaladnak a jelvevő felett, keresztezik annak mágnesének erővonalait és azt elkezdik nyújtani ( mint a gumi karikát ). Amikor az erővonalak elszakadnak, egy elektromos impulzus jön létre, amit az erősítő egység értelmez és jelet küld a villanásra. Az öt megszakító nem egyforma, a szimmetria tengelyhez képest különböző mértékben eltoltak. Ezzel biztosított, hogy a villanáskor látott lapátvégi számok ne legyenek fedésben, hanem egymás mögött sorakozzanak. A megszakítók közötti távolság: 0,05″ ( 1,27 mm ), ezzel biztosítható a lapátvégeken látott számok közötti kb. 0,25″ ( 6,35 mm ). Az egyik megszakító dupla, ami a villanás szempontjából érdektelen a második impulzus a forgószárny kiegyensúlyozásánál játszik szerepet.

AZ EGYKÚPONFUTÁS ELLENŐRZÉSI ELJÁRÁSA:

Az ellenőrzést négy lépésben kell elvégezni: földi ellenőrzés, függés közbeni ellenőrzés, repülés közbeni ellenőrzés és végül az autórotációs fordulatszám ellenőrzése.

  1. Földi ellenőrzés: Az ellenőrzést nyugodt ( maximum 6 csomós szél ) időben kell végezni. A szükséges beállításokat a dinamikus rudakkal kell elvégezni. Az állításokat kis lépésekben kell végrehajtani, mert könnyen szélsőséges hatásokat lehet előidézni.
  2. Ellenőrzés függés közben: A teljes földi beállítás után, és a repülés megkezdése előtt kell elvégezni. Ilyenkor állításokat nem kell végezni, ez csak az ellenőrzés célját szolgálja. Nagy eltérés a lapát húr szerinti kiegyensúlyozatlansági problémájára utalhat.
  3. Ellenőrzés repülés közben: Első sorban a függőleges rezgés korrekciójára szolgál. A sikeres végrehajtásához elengedhetetlenül szükséges, a kiinduló földi beállítások korrekt elvégzése.
  4. Autórotációs fordulatszám beállítása: A fent felsorolt ellenőrzések végén vizsgálni kell az autórotációs fordulatszámot, mert az állítgatások során annyira megváltozhat a lapát állásszöge, hogy az autórotációs fordulatszám kilép a megengedett korlátok közül. Ezt követően a kollektív kar terhelését is ellenőrizni kell.

Az ellenőrzések és beállítások során a különböző repülési sebességtartományokban szükség lehet az adott lapát trimm-lapján lévő zónák, ellentétes irányú hajlítására. Ha ez az ellentétes hajlítás túl nagy mértékű, a helikopteren függőleges vibráció léphet fel. Ez abból ered, hogy a lapátvégi trimm szekció előbb reagál a sebesség változásra, mint a belső szakasz. Ez meghajlítja a lapátot, ami függőleges rezgést okozhat. Kereszt irányú rezgés esetén, ha a látott kép szerint egy lapát ” lemarad ” a többitől, akkor vagy a többi lapát légellenállsát kell növelni, vagy az adott lapátét csökkenteni ( trimm-lappal). Eredményes lehet még a lengéscsillapító ( dempfer ) hosszának állítása is /alapvetően földi ellenőrzéskor/. A függőlegesen “kilógó” lapát esetén a szemben lévő lapát trimm-lapján kell állítani. A rezgések csökkentése érdekében hatásos módszer lehet, a forgószárnylapátok felcserélése.

( folytatjuk! )

Forrás: Botta András okl. gépészmérnök